Terug naar Agenda

Internationaal seminarie streekproducten

Gebruik sterk imago van de regio in marketing streek- en hoeveproducten

Op 12 september 2014 gaat het internationaal seminarie rond streekproducten door in Flanders Expo te Gent . Dit seminarie is tegelijkertijd ook het slotmoment voor het Transnationaal Samenwerkingsproject van de Plaatselijke Groep Vlaamse Ardennen met Une Autre Provence (Frankrijk). Na de pauze wordt er tevens  een panelgesprek georganiseerd met als thema ‘de meerwaarde van samenwerking’. Met dit seminarie hopen we inspratie te geven voor nieuwe initiatieven en toekomstige samenwerkingen inzake hoeve- en streekproducten.

 

De Internationale Conventie Streekproducten is hét evenement voor wie met en voor streek- en hoeveproducten werkt, van producenten tot beleidsmakers.
Op het Seminarie Streekproducten van deze conventie is het centrale thema ‘Hoe de sterke punten van het imago van een regio aanwenden in de promotie van streek- en hoeveproducten?’ De Franse regio Une Autre Provence getuigt uit de praktijk en toont aan dat de specifieke troeven van een regio een aanzienlijke meerwaarde bieden in de marketing van streek- en hoeveproducten (o.a. in de prijszetting). Hoe men dit concept ook kan toepassen op de streek- en hoeveproducten uit de regio Vlaamse Ardennen, legt de Universiteit Gent uit aan de hand van een recent onderzoek. Tijdens een panelgesprek gaan de deelnemers daarna in op de meerwaarde van samenwerking tussen regio's.

 

Inschrijven kan hier.

 

PROGRAMMA

14.00 u

Ontvangst

14.15 u

Verwelkoming door gedeputeerde Jozef Dauwe, bevoegd voor o.m. middenstand en EROV, voorzitter EROV.

14.20 u

‘Het transnationaal samenwerkingsproject Vlaamse Ardennen - Une Autre Provence (FR): realisaties en vooruitzichten’ door Hilde De Sutter, ondervoorzitter Plaatselijke Groep Vlaamse Ardennen.

14.40 u

‘Le panier des biens des Baronnies’ of ‘Hoe de specifieke troeven van een regio valoriseren?’ door Laurence Malaret, Chargée de mission Valorisation des productions locales, Baronnies Provençales (FR).

15.00 u

‘De troeven van de regio Vlaamse Ardennen: hoe kan men ze uitspelen in de marketing van streek- en hoeveproducten?’ door Hans De Steur, Universiteit Gent, Faculteit Bio-Ingenieurs, departement Landbouweconomie, div. Agro-Food Marketing, over het onderzoek gevoerd bij producenten en consumenten.

15.20 u

Koffiepauze.

15.30 u

Panelgesprek ‘Samenwerking tussen regio's: het loont!’
Moderator: Johny Geerinckx, vzw Rurant
Deelnemers:
* Valentine Kervyn, projectmedewerker ‘Panier Malin’ – Hesbaye Brabançonne, samenwerkingsproject tussen Hesbaye Brabançonne, Hageland en Haspengouw,
* Jos Huwaert, Leadercoördinator Leader Pajottenland, samenwerkingsproject tussen Pajottenland, het Groene Hart (NL) en Plaine de Versailles (FR).
* Stichting Lekker Regionaal Product Zeeland (NL): ‘Meerwaarde van regionale keurmerken voor consument en producent’.

16.15 u

Slotwoord door gedeputeerde Geert Versnick, bevoegd voor o.m. economie en externe betrekkingen, ondervoorzitter EROV.

16.20 u

Netwerkreceptie met Oost-Vlaamse streekproducten in hal 2, stand EROV.
Vrij bezoek aan de Jaarbeurs (sluiting om 21 uur).


België

Delen: