Visualisering van de unieke identiteit van de negen Poperingese woonkernen

Programmaperiode
PDPO II-projecten ('07-'13)
Thema
Landelijk erfgoed
Provincie
West-Vlaanderen
Assen
As 4
Beginjaar
2011
Projectkost
€252.089,00
Promotor
Stad Poperinge
Periode
-
Situering

De stad Poperinge zelf draagt titels als ‘Hoofdstad van het hoppeland’, ‘Hoofdstad van het goede leven’ en ‘Kei van een stad’ (de baseline van het recent vernieuwde stadslogo). Een aantal van de woonkernen hebben in de perceptie een eigen identiteit. Zo is Reningelst het fietsdorp, Watou het kunstdorp, Haringe het blauwersdorp… Deze perceptie is echter slechts gebaseerd op een jaarlijks evenement of een historisch gebeuren of een tijdelijk initiatief of … . Het stadsbestuur van Poperinge liet in een eerste fase en met eigen middelen een belevingsonderzoek uitvoeren naar de unieke identiteit van elk van die negen woonkernen (excl. de stadskern zelf). Het resultaat van deze studie, uitgevoerd door het architectenbureau Jan Maenhout uit Brussel, is de bepaling van een unieke identiteit (incl. logo en baseline) per woonkern waarbij ook de relaties tussen de woonkernen onderling én de relaties met de stadskern niet vergeten zijn. Dit belevingsonderzoek gebeurde aan de hand van historisch onderzoek, de studie van bestaande documenten en onderzoeksrapporten maar vooral door consultering en hearings van bewonersplatforms, adviesraden, lokale verenigingen, buurtcomités enz. zodat de voorgestelde unieke identiteit vandaag ook gedragen is door de lokale bevolking.

Het architectenbureau hield in totaal acht workshops en legde de bewerkte resultaten voor tijdens een algemene bewonersvergadering. Na integratie van de vele (positieve en ook kritische) bemerkingen leverde het bureau eind maart een eindrapport af.

Bedoeling was en is (van bij het begin) om deze identiteit ook te visualiseren in het straatbeeld. Tijdens de workshops had het architectenbureau ruim aandacht voor deze extra dimensie. De bewoners werden op diverse manieren gepolst naar hun interesse voor die visualisering en vooral naar de impact van die visualisering in hun onmiddellijke woonomgeving. Heel expliciet kwam hierin naar voor dat de bewoners eerder zo’n concept of visualisering zagen gebeuren op het dorpsplein of bij het binnenrijden van het dorp, eerder dan aan of bij hun private woning. In die zin was het overduidelijk om die visualisering in het straatbeeld, en meer bepaald op het dorpsplein/centrale plein, gestalte te geven.

 

Kerntaak van dit project

Bedoeling is om in deze tweede fase van dit identiteitsproject dit belevingsonderzoek aan te grijpen om die unieke identiteit in het straatbeeld van elke woonkern te visualiseren. Waardoor die identiteit niet louter bepaald wordt door een eenmalige gebeurtenis maar permanent zichtbaar is in het straatbeeld van die woonkern, en op die manier ook aanzet tot een versterking van die identiteit en ev. tot nieuwe evenementen/initiatieven die daaruit kunnen voortvloeien.

Het architectenbureau Jan Maenhout gaf hiertoe de eerste aanzet en creëerde een concept dat zowel in de negen woonkernen als in het stadscentrum zou opgesteld worden, weliswaar met telkens lokale accentverschuivingen, geënt op die specifieke identiteit.

Naast dit (verbindende) concept – gebaseerd op een hoppaal en de Kei van Poperinge – is het ook de bedoeling om via een sterke interactie en participatie van de bewoners één of meerdere realistische en financieel en in de praktijk haalbare voorstellen effectief uit te werken om die identiteit te visualiseren in het straatbeeld van elke woonkern.

Er wordt cofinanciering gevraagd om in de negen woonkernen en in het stadscentrum een (verbindend) concept te plaatsen op het openbaar domein, incl. volgende stappen:

  • verfijning van de logo’s/baselines en opmaak van een huisstijl-handboekje
  • verfijning van het concept
  • studie van de haalbaarheid naar uitvoering en raming van de kosten
  • toewijzing aan een producent/uitvoerder
  • vastlegging van de exacte inplantingsplaats (al dan niet met gedeeltelijke herinrichting of opkuis van die site)
  • alle nodige administratieve stappen/toelatingen
  • effectieve plaatsing en inhuldiging

 

Per kern wordt ook een forfaitair bedrag vastgelegd om de kosten te betalen van andere acties die die specifieke identiteit in het dorp visualiseren (6.000 euro per kern, maakt 54.000 euro). Daarnaast wordt een gedeelte van het budget aangewend voor communicatie (10.000 euro), zowel voor de bewustwording (van de lokale bevolking, stakeholders, bewonersplatforms) als voor externe communicatie (bekendmaking van deze visualisering in het straatbeeld).

Doelstellingen

Volgende doelstellingen kunnen onderscheiden worden:

  • de negen woonkernen een typische en eigen dorpsidentiteit geven waarmee de bewoners zich op zeer korte tijd vereenzelvigen en waardoor hun dorp en de dorpsactiviteiten sterker gepositioneerd staan en een dynamiek en positief imago uitstralen
  • de bewonersplatforms en bij uitbreiding de volledige bevolking van de negen woonkernen ondersteuning bieden bij hun aspiraties om zichzelf blijvend op de kaart te zetten, en zo in te gaan tegen de negatieve tendensen in dorpen in een plattelandsgebied (ontvolking, terugval van werkgelegenheid, minder publieke voorzieningen enz.)
  • de fierheid en de liefde voor het dorp versterken door te focussen op de sterke troeven van het dorp
  • de bewonersplatforms en andere sociale groeperingen binnen de dorpen tools/methodieken/een identiteit/opdrachten enz. aanreiken waardoor ze het dorpsgevoel, maar ook hun samenhorigheidsgevoel enz. verder kunnen versterken
  • via de visualisering van die beeldbepalende accenten – zoals het concept met de hoppaal en andere elementen – de publieke ruimte binnen het dorp revaloriseren en opwaarderen, waardoor ook de private sector meer aandacht krijgt voor de ruimte, ruimtelijke ordening, gevelrenovatie enz.

 

Het ultieme verwachte effect/resultaat is dat de dorpsidentiteit versterkt en het dorp dichter naar mekaar toegroeit, maar zich ook beter integreert ten opzichte van de andere Poperingse woonkernen en het stadscentrum (en zo de gevolgen van de fusie verder vervagen). Dankzij het besef dat iedereen bouwt aan dezelfde overkoepelende identiteit – met slechts lokale accentverschuivingen – groeit ook de trots samen aan een verhaal te schrijven rond Poperinge in de 21ste eeuw.

Uitvoering

Stad Poperinge

Adres

Westhoek
België

Bart Wemaere

8970 Poperinge
België

Delen: