Dit project wil West-Vlaanderen en zijn plattelandsregio’s aantrekkelijker maken en de lokale (landbouw)economie verder professionaliseren en uitbouwen.
Om deze doelstelling te behalen wordt ingezet op het creëren van synergiën, stimuleren van productinnovatie en ‑verbetering. Nieuwe doelgroepen (logies, horeca, etc.) laten we kennis maken met de (100%) West-Vlaamse hoeve- en streekproducten. Door in te zetten op slimme distributi vormen deze producten het aanknopingspunt om de regiobranding te stimuleren. Daarnaast zet dit project sterk in op het beleven van het West-Vlaamse platteland door middel van vernieuwende recreatieve initiatieven.
Om dit project te realiseren slaan de POM West-Vlaanderen, Inagro, Westtoer en andere partners de handen in elkaar.
-
INNOVEREN EN PROFESSIONALISEREN DOOR SECTORBEÏNVLOEDING
-
Coachingtraject voor Hoeve- en Streekproducenten
-
Bedrijfsmanagement en ondernemerschap
(JAARLIJKS: tien hoeve- en streekproducenten volgen een traject van min. zes sessies) -
Productinnovatie
(JAARLIJKS: begeleiden van vijf hoeve- en streekproducenten naar een nieuw innovatief product of een verbeterd basisproduct) -
Algemene vormingen
(JAARLIJKS: vijf vormingen + één studiereis open voor alle hoeve- en streekproducenten) -
Individuele trajecten
(Intensief begeleiden van 125 ondernemers actief binnen dit PDPO project)
-
-
Coachingtraject voor Hoeve- en plattelandslogies
-
Hoevelogies
-
Via plenaire inspiratiesessie (inspirerende voorbeelden), interactieve workshops, best-practice uitstappen, individuele begeleidingssessies, terugkomdag)
-
Target: 30 ondernemers
-
-
Kamperen op de hoeve
-
Analyse – wettelijke bepalingen, praktijkvoorbeelden – individuele begeleiding, best-practice trip – opstellen handboek – ontwikkelen rendabiliteitstool – afsluitende innovatiedag)
-
Target: tien ondernemers
-
-
-
Coachingtraject voor Horeca en Traiteurs
-
Via plenaire inspiratiesessie (inspirerende voorbeelden), interactieve workshops, bezoeken aan productleveranciers, kookworkshop, twee individuele begeleidingssessies tweemaal streekforum, tweemaal een inspirerende uitstap.
-
Target: 30 ondernemers
-
Coachingtraject voor Streekhoekjes
-
JAARLIJKS: tien streekhoekjes volgen een traject van vier sessies + uitwerken twee innovatieve acties voor de doelgroep)
-
-
Distributie 2.0
-
Opstart DistriWest: KORTE KETEN ‘Pick Drive en Deliver’-systeem voor dagverse hoeve- en streekproducten in West-Vlaanderen
-
E-commerce: analyse mogelijkheden + streven naar optimale samenwerkingen met bijvoorbeeld: Bpost, citydepot, …
-
Smaakmarkten (één open + één specifiek voor DistriWest)
-
-
-
KWALITATIEF UITBOUWEN VAN CULINAIRE, TOERISTISCH EN RECREATIEVE INITIATIEVEN
-
Storytelling
-
JAARLIJKS Organisatie zes open hoevedagen + zes open streekdagen
-
EENMALIG Slow food festival
-
Educatief spel
-
Promofilm
-
Experten aan het woord
-
-
Bijzondere Boerenkost
-
JAARLIJKS: Bijzondere boerenkost: drie keer twee kookworkshops op een hoeve
-
Streekgerechtendatabase: verzamelen min. 50 streekrecepten
-
Bijzondere Streekadresjes
-
Het Lekkere Westen
-
-
Onderweg Ontdekken
-
Uitbreiding Hoevepicknick
-
Fietsshoproutes
-
-
-
REGIONAL BRANDING DOOR EEN GROOTSE INNOVATIEVE COMMUNICATIECAMPAGNE DIE ALLE ELEMENTEN VAN PLATTELANDSBELEVING EN REGIONALE PRODUCTEN BELICTHEN
t SMAKt noa mjer! (het SMAAKt naar meer)
Economie, Landbouw en Toerisme zetten de West-Vlaamse Hoeve- en Streekproducten samen op de kaart
8200 Brugge
België
8200 Brugge
België