Met project AgroSTEM willen we een STEM-gericht (STEM: Science, Technology, Engineering en Mathematics) aanbod ontwikkelen voor de 3e graad van het secundair onderwijs. De landbouwsector en het landbouwbedrijf, als ideale STEM-omgeving, vormen het kader van dit aanbod. We gaan aan de slag met de technologie en wetenschappen die aanwezig zijn op een landbouwbedrijf en organiseren minimaal 6 AgroSTEMdagen op 6 landbouwbedrijven waarbij de leerlingen uitgedaagd worden om zelf, via onderzoekend leren, de wetenschap en techniek op een landbouwbedrijf te ontdekken en benoemen. Daarnaast willen we via 2 AgroSTEMbeurzen een matchmaking opzetten tussen landbouwers met een technologische uitdaging/probleem en leerlingen, studenten, leerkrachten, onderzoekers, ontwikkelaars,... Samen gaan ze op zoek naar mogelijke oplossingen voor deze problemen in de AgroSTEMlabs waarvan we er 4 willen opzetten in de loop van het project.
Binnen dit project willen we het potentieel van innovatieve land- en tuinbouwbedrijven onderzoeken om vorm te geven aan STEM-gericht onderwijs voor de 3e graad van het secundair onderwijs. Net zoals binnen het STEM-kader voor het Vlaamse onderwijs willen een onderscheid maken tussen STEM-geletterdheid (de brede aanpak, voor iedereen toegankelijk) en STEM-specialisatie (de verdiepende aanpak, voor toekomstige STEM-professionals). Een eerste doelstelling is het nagaan of land- en tuinbouwbedrijven via het organiseren van STEMgerichte educatieve dagen, kunnen tegemoetkomen aan de nood die scholen omtrent STEM-gericht onderwijs voelen (STEM-geletterdheid). Om dit te onderzoeken worden minimaal 5 AgroSTEMdagen uitgewerkt, telkens voor een verschillend land- of tuinbouwbedrijf. Tijdens deze AgroSTEMdagen staan duurzame innovaties en onderzoekend aan de slag gaan met deze innovaties centraal. Per pilootbedrijf krijgen maximaal 2 klassen van een secundaire school in de buurt de kans om deze AgroSTEMdag uit te testen. Een tweede doelstelling is het organiseren van twee AgroSTEMbeurzen. Een netwerkmoment waar geïnteresseerde landbouwers en leerlingen, maar ook hogescholen, universiteiten, onderzoekers, leveranciers en fabrikanten samen gebracht worden om na te denken rond technologische uitdagingen (STEM-specialisatie). Dit is een eerste belangrijke stap in het ontwikkelingsproces van nieuwe duurzame toepassingen. Via deze beurzen kunnen samenwerkingsverbanden tussen landbouwers, leerlingen, studenten,... tot stand komen, waarna ze samen aan de slag kunnen gaan binnen AgroSTEMlabs voor de ontwikkeling van hun toepassing. We willen namelijk binnen dit project bovendien nagaan of leerlingen uit STEM-opleidingen (STEM-specialisatie) de land- en tuinbouwers ook praktisch kunnen ondersteunen bij het ontwerpen, uitwerken en ontwikkelen van nieuw duurzaam materiaal. En of deze samenwerking tussen landbouwers, leerlingen, studenten,... binnen AgroSTEMlabs ook een antwoord kan bieden op de nood die scholen voelen naar uitdagende projecten kaderend binnen de diepgaande STEM-specialisatie. Concreet willen we 4 samenwerkingen binnen AgroSTEMlabs ondersteunen en opvolgen binnen dit project. Via deze STEM-gerichte activiteiten willen we jongeren ook wijzen op het belang van duurzaamheid, via de duurzame innovaties op land- en tuinbouwbedrijven. We verwachten dat de jongeren meer respect krijgen voor de sector en de oorsprong van hun voedsel weer ontdekken door hen in contact te brengen met land- en tuinbouwers. We hopen dat dit alles hen aanzet tot het maken van duurzame keuzes bijvoorbeeld in hun koop- en consumptiegedrag. Door landbouwers mee te laten nadenken over duurzame innovaties en hen het maatschappelijk draagvlak te laten voelen, hopen we ook hen te stimuleren om te blijven kiezen voor duurzame innovaties.
CENTRALE VAN DE LANDELIJKE GILDEN VAN DE BOERENBOND
3000 Leuven
België
3000 Leuven
België