De siertelers en boomkwekers vormen als primaire sector de basis van de handelsketen in de sierteeltsector. Naast het telen van kwalitatieve planten in de juiste volumes en assortimenten, is het voor deze bedrijven een uitdaging om hun producten effectief in de handel te brengen. Dit vereist specifieke expertise van deze bedrijven. Om de positie van de sierteler in de keten te versterken zijn duurzame klantenrelaties nodig. Hiervoor is het essentieel dat siertelers zich in de klant kunnen inleven. Ondanks het feit dat ze sterk service gericht zijn naar hun klanten toe, communiceren siertelers vaak vanuit hun eigen praktische context en vinden ze het moeilijk zich in de positie van de koper te plaatsen. Een koper wil ontzorgd worden, snel toegang krijgen tot de voor hem relevante informatie om aankoopbeslissingen te kunnen maken. Te weinig inleving in de klant kan resulteren in het geven van onvoldoende informatie, verkeerde informatie of geen aansluiting vinden, wat ten nadele is van een duurzame klantenrelatie en omzet. Siertelers hebben nood aan een vernieuwende aanpak om deze communicatiegap te overbruggen.
De hoofddoelstelling van dit EIP-innovatieproject is om siertelers inzicht te geven om zich beter in te leven in de klant, op commercieel en op menselijk vlak om tot een betere professionele relatie te komen en daarmee de omzetresultaten voor de sierteler te bestendigen. De uitkomst van dit project is een sterkere keten. Een sterke keten hangt af van een goede communicatie tussen de schakels. Want een goede communicatie versterkt de klant-leverancier relaties. Betere communicatie, betere samenwerking en betere gezamenlijke resultaten. Specifiek is het project gericht op het verkrijgen van inzicht in de klantbehoeften en besluitvormingscriteria, en het ontwikkelen van verbeterde verkooppitches, beursstands en websites die beter aansluiten bij de klantverwachtingen.
Het werkplan omvat volgende stappen. Eerst krijgen tien siertelers begeleiding om praktijkervaring op te doen in klantcommunicatie; elke deelnemer werkt een pitch uit en kiest specifieke gebieden voor verbetering, zoals opmaak van een beursstand en website-optimalisatie. Vervolgens worden werkpakketten ontwikkeld die de behoeften en verwachtingen van diverse klanten in kaart brengen en richtlijnen bevatten voor het verbeteren van verkooppitches, beursstands en websites. De deelnemers passen de verkregen inzichten toe in hun communicatie en presentatie en worden ondersteund bij de implementatie van verbeteringen op basis van hun eigen specifieke behoeften. Na afloop van het project worden de ontwikkelde informatie en kennis gedeeld met andere sectoren om ondernemers te helpen zich beter in hun klanten te verplaatsen en duurzame klantenrelaties op te bouwen.
Meer informatie op Als ik jou was | Boerenbond
België