Met het project Binnen Bij Boeren willen we een aanbod ontwikkelen waarbij beleving en STEM centraal staan, dit voor leerlingen van het 5e leerjaar LO. Ervaring uit voorgaande projecten leert ons dat leerkrachten weldegelijk aan de slag gaan met het thema landbouw als ze kunnen intekenen op kant en klare initiatieven waar beleving in een authentieke omgeving voorop staan. Daarnaast worden leerkrachten lager onderwijs opgeroepen tot meer aandacht voor wetenschappen en techniek in hun lessen. Leerkrachten zijn op zoek naar uitdagende leeromgevingen, een land- of tuinbouwbedrijf is zo’n rijke STEM-omgeving. Als antwoord op beide vaststellingen organiseren wen binnen dit project minimaal 16 BinnenBijBoeren-dagen (doelgroep 5e leerjaar) op verschillende landbouwbedrijven in samenwerking met de deelnemende gemeentes en scholen en het bestaande aanbod van de gemeeentes. Enerzijds willen we hierbij inzetten op een eerste kennismaking met en beleving van een landbouwbedrijf en verschillende landbouwsectoren, Anderzijds, door eenzelfde groep leerlingen een tweede keer op hetzelfde bedrijf te laten komen, kunnen we voorbij die kennismaking met het productieproces van voedsel gaan en meer verdiepen en focussen op de (wetenschappelijke en technologische) context van dit productieproces. Dit om in het kader van STEM-onderwijs specifieke vaardigheden als probleemoplossend denken te oefenen en om de interesse in wetenschap en techniek aan te wakkeren.
- Opzetten van minimaal 16 BinnenBijBoeren-dagen voor het 5e leerjaar verspreid over de verschillende Leadergemeentes die deel uitmaken van 't Pleckske (nl. Essen, Kalmthout, Wuustwezel, Brecht, Hoogstraten en Merksplas).
- Ontwikkelen van een draaiboek en educatieve koffer met ondersteuningsmaterialen voor het organiseren van de BinnenBijBoerendagen
- Ontwikkelen van lesfiches voor de leerkrachten ter voorbereiding, maar ook om nadien in de klas verder te bouwen op de ervaringen opgedaan tijdens de BBB-dagen
- Communicatie over de BinnenBijBoerendagen enerzijds bij de doelgroep (5e leerjaar LO), hun ouders en bij uitbreiding de school, maar anderzijds ook bij het brede publiek via een fotoreportage in de schoolkrant, de website van de school, in de lokale pers, op de website van de gemeente,...
- Inventarisatie van het huidige aanbod aan landbouweducatie in de verschillende deelnemende gemeentes van 't Pleckske
- Evaluatie van het huidige aanbod van de gemeentes en waar nodig pijnpunten en kansen tot innovatie formuleren voor de betreffende gemeente. Dit resulteert in een concreet actieplan waar de gemeentes mee aan de slag kunnen.
- Uitwerken van een communicatie van het huidige aanbod van de deelnemende gemeentes naar de scholen en het brede publiek via bestaande lokale communicatiekanalen als gemeentelijke website, gemeentelijke bladen/activiteitenkalender, voorstelling van het aanbod op een gemeentelijk scholenoverleg,...
PLECKSKE
2320 Hoogstraten
België
2990 Wuustwezel
België