Met project 'De Wase Korte Keten vormgeven' wil het Plattelandscentrum, samen met Toerisme Waasland en CVBA Smaak van Waas inzetten op een grotere rendabiliteit en bekenmaking van de korte keten in het Waasland. Dat zal gebeuren door de uitbouw van een nieuw businessconcept en de organisatie van pop-up events, die zullen aansluiten bij de bestaande webshop en distributie van Smaak van Waas. Om een bijkomende impuls te geven naar de promotie van de korte keten wordt een ambassadeursgroep opgericht en wordt een wedstijd georganiseerd waarbij horeca en traiteurs uitgedaagd worden om met Wase producten uit de korte keten te koken. Een stuurgroep zal mee vorm geven aan de uitvoering van het project
Met dit project wil het Plattelandscentrum producenten van hoeve- en streekproducenten in de grensregio Waasland, waaronder ook de producenten van cvba Smaak van Waas behoren, mee begeleiden in het verder vorm geven van de idee Korte Keten Waasland. Aansluitend wil het project ook diverse stakeholders en individuele consumenten er van overtuigen dat het Waasland heel wat te bieden heeft op gebied van de korte keten.
Het project wil daarom:
- Betere bekendheid geven aan Wase initiatieven in de korte keten
- Verhogen van afzet en consumptie van regionale hoeve- en streekproducten in het Waasland,
- Het creëren van een bredere maatschappelijke reflex om lokaal te kopen en te consumeren
- Haalbare verbindingen leggen tussen mogelijke stakeholders
- De producten van de producenten van CVBA Smaak van Waas meer en beter in de markt zetten
- Smaak van Waas als producentenorganisatie meer bekendheid geven bij korte keten producenten in de grensregio Waasland, en hen overtuigen dat de korte keten een meerwaarde kan zijn voor de eigen bedrijfsvoering
- Ontwikkeling van een businessmodel in functie van de start van een nieuw business- of winkelconcept.
- Opstarten van een breder netwerk van sympathisanten dat ondersteunend kan werken op korte ketenacties van producenten van hoeve- en streekproducenten.
- Ontwikkeling van een duurzaam initiatief waardoor restauranthouders en traiteurs uit het Waasland meer lokale/regionale hoeve- en streekproducten op hun kaart zetten, en dit dan ook promoten.
- Uitwerken en aanbieden van pop-up evenementen die kunnen doorgroeien naar nieuwe toeristische initiatieven in de regio
- Hiermee is het de bedoeling om de afzet te verhogen voor hoeve- en streekproducenten.
Bovenstaande doelstellingen zullen concreet gerealiseerd worden door (strategische doelstellingen):
- De uitwerking van een gebiedsdekkende communicatiestrategie die naast de promotie van de korte keten ook de initiatieven in dit project bekendmaken.
- Marktonderzoek naar gemeenschappelijke commercieel concept korte keten
- Het opstarten van een ambassadeursnetwerk
- Wedstrijd voor restauranthouders en traiteurs met bekendmaking van de resultaten
- Organisatie van pop-up events die korte keten promoten
Plattelandscentrum Meetjesland
9120 Beveren-Waas
België
9980 Sint-Laureins
België