Den Hannekensnest 2.0 - Korte keten met een smoel

Programmaperiode
PDPO III-projecten + projecten overgangsperiode ('14-'22) en Europese projecten
Maatregel
LEADER
Thema
Streekidentiteit
Provincie
Oost-Vlaanderen
Plaatselijke Groep
PG Meetjesland
Beginjaar
2023
Projectkost
€171.086,00
Promotor
Voluit
Periode
-
Situering

Den Hannekesnest wil inzetten op de verdere lokale en buurtgerichte ontwikkeling in Kerkbrugge/Langerbrugge. We geloven in de combinatie van sociale tewerkstelling en buurtwerking, gekoppeld aan het sensibiliseren en verkopen van streekeigen producten. We doen dit door het combineren van verschillende functies op één en dezelfde plek. Den Hannekesnest zet in op een sterk lokaal verhaal met verschillende componenten: de korte keten winkel, verhuur van drie vergaderzalen en de Burenbar. De werking steunt zowel op begeleiders, doelgroepmedewerkers als vrijwilligers en vraagt, om gezond te kunnen doorgroeien, aldus een geïntegreerde structuur met een duidelijke profilering.

Doelstellingen
  1. Den Hannekeswinkel Korte Keten met een smoel : in een steeds sneller wijzigende maatschappij/economie heeft onze Hannekeswinkel nood aan een duidelijk profiel: door resoluut te kiezen voor de korte keten gaan we die 'smoel' zichtbaar maken en lijn geven. Een duidelijke afbakening en uitbreiding van het aanbod is een eerste aanzet. Een zo breed mogelijk maar steeds met de focus op het korte keten én achterliggend verhaal van de producent gekoppeld aan een persoonlijke beleving voor de klant (recepten, workshops, proeverijen, colliverkoop, getrouwheidsacties ...) zorgen voor inhoud én kwaliteit. Het aanbieden van groenten colli's op weekbasis (i.s.m. onze dichtst bijgelegen groentenleverancier) niet enkel aan onze reguliere klanten maar tevens aan onze medewerkers vergroot niet enkel de afzet maar tevens de instroom van cliënteel. Hetzelfde (maar op seizoensbasis) voor vers vlees zal mede zorgen voor extra afzet én bewustwording van ons Korte Keten verhaal bij een ruimer en betrokken cliënteel. Productfiches en receptenfiches aanwezig in de winkel zorgen hierbij voor meer (h)erkenning. 

    We maken ook de koppeling met GOESTE, het label voor de korte keten in het Meetjesland. Als ambassadeur van dit label zorgt Den Hannekesnest mee voor extra visibiliteit en uitstraling en genieten we tegelijk van de expertise van dit netwerk. Tegelijk zal een ondersteunende pr-en marketingcampagne 'Den Hannekesnest, Korte Keten met een smoel' uitgerold worden via sociale media, nieuwsbrieven en gerichte mailings naar lokale bedrijven (Ghent Seaport, Bedrijvengids Evergem en kmo's Meetjesland). We doen hiervoor beroep op externe lokale expertise.
    Doelstelling: genereren van 50% nieuwe klanten, 15% meer nieuwe producenten aantrekken, 15% meer nieuwe producten aanbieden
     
  2. Verhuur (vergader-)ruimtes Hannekesnest: Met deze campagne verbinden we de uitstraling en het belang van de korte keten aan de verhuur van onze (vergader)ruimtes: lokale bedrijven, duurzame verankering, ontbijt-en lunchformules (via lokale catering) én met korte keten producten, sociale tewerkstelling ... 
    Concrete acties rond korte keten/Welzijn (het organiseren van een zinvolle dagbesteding bij lokale producenten voor personen in armoede, anderstaligen mensen met een beperking, zorgt voor kennismaking met nieuwe doelgroepen) ; korte keten/Communicatie (consumenten op een visuele manier inzicht verschaffen op wie de producenten en de winkelpunten zijn niet enkel online maar
    zeker ook op de locaties zelf) en korte keten/Beleid-Samenwerking (hoever kunnen lokale besturen een concrete partner kunnen worden in het opmaken van bestekken zodat lokale producenten tevens lokale leveranciers kunnen worden) zullen in de loop van 2023 onderzocht én opgezet worden; ook hier in samenwerking met en gebruik van externe expertise.
    Doelstelling : 35% meer nieuwe (extra) verhuringen aan externe bedrijven, 25% meer nieuwe verhuringen aan verenigingen, vzw's..., omzetverhoging van 150% via verbeterd en uitgebreid aanbod catering en aanpassing (naar meer) marktconforme huurprijzen
     
  3. Hannekesbar met een smoel: ook hier zal het aanbod verder worden verfijnd in functie van de korte keten (bieren, frisdranken, biosappen, wijnen, ciders en aanverwanten). Onze strategische ligging zal tevens aangewend worden om de streekidentiteit te versterken via promotie van wandelen fietsroutes in en rond het Meetjesland en Gent in het algemeen en de verschillende
    koppelingsgebieden van Evergem in het bijzonder.
    De werking van onze burenbar (momenteel vrijdagavond en op zondag) met zowel doelgroepmedewerkers als vrijwilligers uit de buurt zal ook inspelen op lokale initiatieven rond muziek, kunst en cultuur om zo de vervlechting met de buurt verder op de kaart te zetten (Kunstacademie; Artiestennest ...) Workshops met de verschillende korte keten producten, proeverijen, streek-en ambachtenmarkt, buren met talent ... Het is maar een greep uit een divers aanbod dat zorgt voor sociale cohesie en meer betrokkenheid van de buurtbewoners, dit met ondersteuning van de buurtvervlechter die we inzetten voor dit deel van het project.
    We willen bijkomend inzetten op evenementontwikkeling zonder buurtverstorend te zijn. Bij voorkeur is het zelfs een incentive voor buurtontwikkeling (met het oog op financiële rendabiliteit). We geloven sterk dat een gerichte evenementenkalender de werking van de burenbar substantieel kan verbeteren, zowel intern als extern. Samen met de buurt en met ondersteuning van een consultant willen we een plan van aanpak ontwerpen hoe de dan 'financiele meerwaarde' kan geherinvesteerd worden ten goede van de werking van Den Hannekensnest en een nog warmere buurt.
    Doelstelling : 300 nieuwe bezoekers.
     
  4. Een duurzame structuur: sinds het voorjaar van 2022 zijn we gestart we met een stuurgroep (met en door buren / stakeholders) om de structuur verder te ontwikkelen en te borgen i.f.v. duurzaamheid. Het coachen en ondersteunen van de werking is daarin essentieel. In en naast de stuurgroep zijn er verschillende rollen en taken op te nemen. Zowel door individuen als werkgroepen, steeds vanuit de co-creërende en integrale benadering. Met de uitrol van dit project en bovenstaande doelstellingen creëren we een bijkomende werkgroep die bijdraagt aan het geheel en aldus ook een rol / taak binnen de stuurgroep Hannekensnest mee zal opnemen 'de delen dragen het geheel en het geheel draagt de delen'. Trekker(s) van korte keten met een smoel.
    Met betrekking tot dit project lichten we de volgende rollen uit:
  • Zakelijke rol (financiële plaatje)
  • Begeleidende rol (sociale tewerkstelling, talentontwikkeling, ondersteuning vrijwilligers)
  • Coördinerende rol (helikopterview en coaching)
  • Buurtvervlechter (de facilitator die ondersteund; buren versterkt en enthousiasmeert; verbinding helpt leggen tussen het warme en zakelijke)

Als we Den Hannekensnest op bovenstaande punten kunnen versterken en verbeteren, kunnen we een betere ambassadeur zijn voor de korte keten producenten.

Uitvoering

Evergem

Delen: