Zowel binnen het Strategisch Beleidsplan voor toerisme in het Hageland 2008-2013 als binnen het project Regional Branding werd de Hagelandse wijn als één van de belangrijke en quasi unieke toeristische troeven van het Hageland naar voren geschoven.
Het Hagelandse wijnbezoekerscentrum te Wezemaal, dat nu jaarlijks zo'n vierduizend bezoekers ontvangt, heeft het potentieel om uit te groeien tot een attractie met een beduidend grotere uitstraling.
Bij de opmaak van de nieuwe website www.toerismevlaamsbrabant.be werd ook het toeristische wijnaanbod in kaart gebracht.
Toerisme Vlaams-Brabant wil rond dit thema, dat typisch is en bijna uniek is voor het Hageland, een groter toeristisch project opzetten waarmee de regio zich in geheel Vlaanderen kan profileren.
Voor het maken van de toeristische infoborden zal duurzaamheidklasse 1 of 2 gevraagd worden en het FSC label.
Het promoten van streekproducten vermindert het aantal voedselkilometer.
Toerisme Vlaams-Brabant vzw
Hageland
België
3010 Leuven
België