Empowering Farmers

Programmaperiode
PDPO III-projecten + projecten overgangsperiode ('14-'22) en Europese projecten
Maatregel
Versterken omgevingskwaliteit en vitaliteit van het platteland door samenwerking
Thema
Horizontale en verticale samenwerking tussen actoren in de toeleveringsketen
Provincie
West-Vlaanderen
Beginjaar
2021
Projectkost
€199.375,00
Promotor
Katholieke Hogeschool Vives Zuid
Periode
-
Situering

'Empowering Farmers' bouwt verder op het project Farmer Business+. Hogeschool VIVES en Inagro leerden in dit project dat kennis en oplossingen aanbieden niet per definitie aanzet tot het nemen van actie, vaak hoogstens tot het vormen van goede voornemens. De pilootbedrijven overtuigden ons dat ze dankbaar zijn dat we hun drempels wegnemen om strategisch vooruit te kijken naast hun drukke operationele werking. Dit project speelt hierop in maar kiest voor opschaling en een empowerment-benadering zodat het traject resulteert in duurzame realisaties en strategische ondernemers. Via costumer journey-analyse, mystery shoppers en themafiches maken we tijdens een intake bij geselecteerde korteketenproducenten een SWOT-analyse. Afhankelijk van hun sterktes en noden leiden we hen naar een vervolgtraject dat inzet op procesbegeleiding (via individuele coaching), kennisopbouw (via lerende netwerken) of business development (creatieve input via Raad van vertrouwelingen). VIVES en Inagro hebben als doel via 'Empowering Farmers' korteketenproducenten aan te wakkeren en blijvend te activeren. Het ontwikkelen en benutten van de eigen capaciteiten, stelt hen in staat om in de toekomst door te blijven gaan met het voortdurend innoveren. Zo zijn ze beter bestand tegen de opkomende concurrentie voor en binnen de korte keten in onze snel wijzigende maatschappij. 

Doelstellingen

Aanleiding en situering Het project Farmer Business+ (hierna FB+) had als doelstelling een beter inzicht te krijgen in de korte keten consument en West-Vlaamse korte keten bedrijven verder te professionaliseren. Hiervoor werden 9 pilootbedrijven intensief begeleid. Startpunt was een uitgebreid gesprek waarbij de bedrijfsvoering werd ontrafeld via een business model canvas. Vanuit de customer journey (het traject dat de consument aflegt tussen het moment waarop hij de behoefte voelt om een product aan te kopen tot het moment waarop het product geconsumeerd wordt) werden actiepunten gedetecteerd en aangepakt. Deze actiepunten waren o.a. opstarten met social media, ontwerpen en plaatsen van nieuwe promotieborden, ontwikkelen van een huisstijl, winkelinrichting, inrichting van automaten, assortimentstrategie, digitaal bestellen vlotter laten verlopen en storytelling. Dit zijn acties die naar voren kwamen uit de gesprekken met de bedrijven en bezoeken van mystery shoppers. De onderzoekers werkten samen met de bedrijfsleiders aan de acties: ze namen contact op met grafische bureaus, plaatsten bestellingen of stelden facebookposts op. Tijdens dit project werd via een bottom-up benadering veel kennis en expertise opgebouwd die gebundeld werd in een inspiratiegids, webinars en themafiches op https://www.inagro.be/Landbouwverbreding/Korte-keten-toolbox. De kennis is geïntegreerd in lessen van VIVES en in de dienstverlening van Inagro en het steunpunt korte keten.

Nood aan begeleiding De onderzoekers hebben echter geleerd dat informatie voorzien niet per definitie aanzet tot nemen van actie, vaak hoogstens tot formuleren van goede voornemens. De informatie en besef tot noodzaak zijn er, realisatie blijft vaak uit. We moeten er eens werk van maken is een veel gehoorde verzuchting. De voornaamste reden voor het uitblijven van actie is dat op hoeves zo veel dagelijkse werkzaamheden zijn, dat waardevolle stappen in strategisch innoveren voor zich uit geschoven worden. Veel bedrijven willen bijvoorbeeld inzetten op het verhogen van de online bekendheid maar voelen een drempel en stellen het uit. De drempel is niet het gebrek aan informatie, want die is voorhanden, maar eerder het gebrek aan motivatie en overzicht om stap voor stap van start te gaan. Wanneer bedrijven iemand hebben die samen met hen een pad doorloopt, hen ondersteunt en motiveert met concrete tussendoelen en feedback, komen die realisaties er wel. Getuige daarvan is deze quote van een pilootbedrijf uit FB+: Mag ik even vertellen dat ik heel blij ben dat wij de kans kregen om aan dit project mee te werken. Ik heb zo een frisse, nieuwe kijk op alles gekregen en ondertussen ook de doorzetting om dingen aan te passen of door te voeren waar het mij eerst aan moed ontbrak. (door Emily van de Baljuwhoeve). In de stuurgroep van het project werd deze nood onderschreven door hoeveproducenten en instanties als Steunpunt korte keten, POM (100% West-Vlaams), Lokaal en Westtoer.

Empowerment Daar waar de begeleiding bij Farmer Business + heel nauw was en de realisaties voor een deel door de onderzoekers gedaan werden, richt dit nieuwe project zich op het empoweren van korte keten bedrijven. Empowerment betekent bedrijven kracht geven om hun sterktes te leren kennen en handvaten aan te reiken om effectief zelf aan de slag te gaan. De drempels om tot actie over te gaan moeten weggenomen worden. Bij dit project krijgen bedrijven tools en strategieën aangereikt zodat ze na het project structureel aandacht blijven besteden aan het lange termijn ondernemerschap naast de operationele taken van elke dag. Empowerment aanwakkeren en blijvend activeren, het ontwikkelen en benutten van de eigen capaciteiten, stelt hen in staat om in de toekomst door te blijven gaan met het voortdurend innoveren. Via het project worden ze versterkt. Zo zijn ze beter bestand tegen de opkomende concurrentie voor en binnen de korte keten in onze snel wijzigende maatschappij.

  • Veel meer hoeveproducenten dan 9 pilootbedrijven hebben baat bij een intensieve hands-on begeleiding. Via dit project wordt de begeleiding (en dus opgebouwde kennis) opgeschaald naar 40 bedrijven in West-Vlaanderen. Bij de oproep naar pilootbedrijven binnen FB+ dienden zich 29 bedrijven aan. Interesse is er dus voldoende. 
  • De begeleiding differentiëren zodat ze afgestemd is op het profiel van het bedrijf: van zeer procesmatige begeleiding tot creatieve en kennisinput 
  • Komen tot gemiddeld 2 realisaties bij alle 40 bedrijven 
  • Nagaan of een raad van vertrouwelingen een waardevol en haalbaar instrument kan zijn voor korte keten bedrijven. 
  • Het einddoel zijn empowered farmers: landbouwers die de kracht hebben om zelfstandig en doelgericht werkpunten aan te pakken. 
  • Integratie van projectresultaten in curriculum van professionele bacheloropleiding van jonge, toekomstige landbouwers 
  • Betere afstemming van de dienstverlening aan de korte keten producent van de projectpromotoren
Uitvoering

Katholieke Hogeschool Vives Zuid

Adres

8500 Kortrijk
België

Delen: