In dit project willen we rond fietsroutes kleine, lokale communities maken. We brengen ondernemers en andere plekhouders (*) op het platteland samen, ze leren elkaar (beter) kennen, zoeken samenwerkingsmogelijkheden waardoor ze hun productaanbod versterken. Het is de fietsroute die hen verbindt. Elke community wordt op maat uitgewerkt, gebiedsgericht en gedifferentieerd.
Fietsers ontdekken de samenwerkingsprojecten tijdens hun fietstocht. Elk jaar 6 miljoen recreatieve fietsers in West-Vlaanderen vormen een groot potentieel voor deze landbouwers en andere lokale ondernemers.
Met dit project organiseren we ons met de plekhouders zodat we de beleving van het platteland tijdens het fietsen verhogen, sneller kunnen transformeren bij veranderende omstandigheden en het sociaal isolement bij plekhouders verminderen. De plekhouders orden een stukje mede eigenaar van de route en betrekken we in de uitwerking van initiatieven.
Dit project sluit aan bij de strategie Reizen naar Morgen van Toerisme Vlaanderen die streeft naar duurzaam toerisme en recreatie met meerwaarde voor zowel de bezoeker als de lokale inwoners. Inagro wordt in dit project co-promotor. Zij hebben een sterke band met lokale producenten waardoor we sneller vooruit kunnen. Zij zorgen binnen dit project voor storytelling en laagdrempelige landbouweducatie onderweg en creëren een innovatief take-away hoevepicknick concept.
(*) Een plekhouder is iemand die een betekenis geeft aan een plaats.
- Minimaal 14 fietsroutes te ontwikkelen waarrond we hoeve- en streekproducenten en andere kleinschalige ondernemers op het platteland samenbrengen. Een fietsroute wordt een nieuw sociaal netwerk. Binnen elk netwerk zorgen we voor vlotte communicatie met en tussen de leden.
- In elk van de 14 netwerken willen we binnen de projectperiode minimaal 3 samenwerkingen starten: de kazen van een hoeveproducent brengen we in de lokale horeca, het meel van de molen of draf van de brouwer wordt verwerkt door de lokale bakker, we zoeken samenwerking rond het thema of de naam van een route,... Deze samenwerkingen stimuleren de economie en de werkgelegenheid op het platteland.
Meer algemeen willen we het volgende bereiken:
- Meer interactie creëren tussen inwoners en ondernemers op het platteland. De interactie is crosssectoraal, breder dan het eigen dorp of gemeente maar toch regionaal afgebakend en biedt uitzicht op sociaal contact rond nieuwe gezamenlijke initiatieven die werkgelegenheid kunnen verruimen of minimaal verankeren.
- Versterken van de boerburgerrelatie waardoor het maatschappelijk draagvlaak voor de landbouwsector groter wordt.
- Consumenten laten kennismaken en proeven van lokaal geproduceerd voedsel.
- Lokaal netwerk betrekken bij toerisme, recreatie en leefbaarheid van de regio. Het verbinden van de stakeholders (hoeve- en streekproducenten, horecaondernemers, inwoners die mee de beleving kunnen maken, kan leiden tot meer samenwerking zodat het biertje of de hoevekaas van lokale hoeve- en streekproducenten ook in de horeca verkrijgbaar is, zodat ze samen opendeurdagen of andere acties kunnen organiseren,
- Het stimuleren van productinnovatie door lokale ondernemers met elkaar in contact te brengen Mogelijk voorbeeld: een bakker die brood bakt met draf van een brouwer of meel van de molenaars, brouwers die tijdens die samenwerken met korteketenproducenten om een picknick in hun brouwerij te verzorgen, Ondernemers kunnen zo nieuwe omzet realiseren en de lokale
economie aansterken. - Boost geven aan de regionale identiteit door lokale ondernemers te laten samenwerken zodat ze de perfecte gastheer worden van hun regio en die regio sterker op de kaart zetten.
- Het is een meerwaarde voor inwoners op het platteland die mee profiteren van de nieuwe activiteiten die ontwikkeld worden. Dit zorgt voor extra dynamiek waardoor het aantrekkelijker wonen is.
Sint-Michiels