Met dit project ‘Hagelandse dag van de leerkrachten’ wil Toerisme Hageland een specifieke bijdrage leveren in de toeristische ontwikkeling van de regio.
Het project wil diverse facetten van toeristisch-recreatief Hageland, en ook de flankerende aspecten, op een positieve en toegankelijke manier belichten en van ‘jongsaf’ een verhoogde aandacht voor deze streek nastreven.
Toerisme Hageland wil zo een bijdrage leveren tot versterking van de streekidentiteit.
‘ …ik woon hier nu al zo lang…en wist niet dat het hier zo mooi is …komen die streekproducten echt van hier?...’
Dergelijke uitspraken van verwondering worden ons regelmatig gemeld door… Hagelanders.
‘Wij wisten het niet…’. Om dit argument mede af te bouwen wil dit eerder bescheiden voorliggend projectvoorstel, kinderen van in de basisschool, via de leerkrachten, ‘tijdig’ informeren over de eigenheid van de streek en het ruime aanbod aan ‘ontsluitingsfaciliteiten’.
Een inventaris van interessant, leerrijk ‘jeugdig’ aanbod per gemeente, en ook thematisch, geeft een verscheidenheid aan mogelijkheden in het Hageland die de leerkrachten, praktisch ‘gebruiksklaar’ kunnen inschakelen in hun onderwijsprogramma’s:actieve leerprogramma’s met educatieve medewerkers, educatief toeristische rondleidingen met gidsen, wandel-en fietsaanbod, diverse attracties, bedrijfsbezoeken, musea, leerwandelingen, speelbossen, …
Met dit project willen we dan ook de leerkrachten van de basisscholen in het Hageland rechtstreeks bereiken om hen te informeren over deze ruime waaier van mogelijkheden voor projectwerking, uitstappen in de directe omgeving (= Hageland). En hen te motiveren van dit aanbod optimaal gebruik te maken.
In ‘onderwijstermen’ worden met dit aanbod kansen voor de zgn. eindtermen ‘wereldoriëntatie’ aangeboden.
‘Met wereldoriënterend onderwijs verwerven kinderen kennis en inzicht in zichzelf en hun relatie tot de omgeving, verwerven zij vaardigheden om in interactie te treden met die omgeving en worden zij gestimuleerd tot een positieve houding ten aanzien van zichzelf en hun omgeving’ – wereldoriëntatie is steeds gericht op de wereld en de belangrijkste wereld voor de kinderen is hun eigen buurt. ‘ En deze buurt is in dit project ‘het Hageland’.
Met dit project wordt geïnvesteerd in onze Hagelandse jeugd die van jongsaf wordt geprikkeld voor de kracht en de mogelijkheden van het Hageland.
Fundamenten worden gelegd voor eerbied,instandhouding en verantwoordelijkheid voor het integrale erfgoedpotentieel.
Als verkenner, toerist in eigen streek worden de kinderen reeds van in de basisschool extra geprikkeld door geïnformeerde, gemotiveerde leerkrachten.
Vzw Toerisme Hageland
Hageland
België
3010 Leuven
België