In het kader van dit project willen we inzetten op het eerste stuk van ons plan, met name de verdere uitbouw van onze kijkboerderij naar specifieke doelgroepen We willen het pedagogische concept achter ons verhaal versterken. We waren en willen de koplopers blijven van de boerderij waar educatie en recreatie hand in hand gaan. Dit is duidelijk omdat we geregeld vraag krijgen vanuit Nederland om hen te leren hoe ze dit evenwicht kunnen bereiken en hoe we dit allemaal aanpakken… De gulden middenweg tussen beiden maakt de dag uniek door de perfecte balans tussen leren, beleven, ontdekken, aandachtig zijn, concentratie en spel. Daar de scholen ons nu al uitkiezen omdat we net dat ietsje meer te bieden hebben dan gewone boerderijen, moeten we dit didactische aspect van onze hoeve verder uitbouwen. Deel 1: Uitbouw multifunctionele educatieve ruimte Met een multifunctionele ruimte (omvormbaar tot refter, bergruimte, multimediaruimte, kleedruimte, ruimte voor workshops …) kunnen kinderen ook langer binnen blijven om zich op te warmen. Zo kan de ene zaal gebruikt worden als refter (huidige ontvangstruimte), terwijl in de andere nieuwe zaal een PowerPoint getoond wordt over het boerderijleven. Specifieke presentaties per graad kunnen ontwikkeld worden om de aandacht van de kinderen te houden en te voldoen aan de ontwikkelingsdoelen en de eindtermen. Via een invulbrochure gaan de kinderen zelf op de boerderij op zoek naar oplossingen. Deze oplossingen vinden ze in de PowerPoint of op de infoborden op het landbouwleerpad. Na afloop mogen ze zelf corrigeren via de oplossingssleutels. De brochures zullen verder in de school gebruikt worden bij hun thema rond de boerderij. Aangezien elk kind een brochure heeft is het didactische materiaal een waar hulpmiddel en biedt het een flinke ondersteuning bij de theorie in de klas. Praktijk en theorie gaan hier hand in hand! Deel 2: Strospeelschuur De boog kan niet altijd gespannen staan en daarvoor zal de stro-speelschuur een prachtig alternatief bieden. Kunnen ravotten tussen je klasgenoten op en onder de strobalen is voor vele kinderen TOP. Daar de stro-speelschuur ruimer zal zijn, kunnen we hier perfect nog een opdrachtenparcours in onderbrengen. Kinderen houden van afwisseling en gaan heel graag op zoek of op ontdekking. Deel 3: Doelgroepgerichte omkadering Geregeld krijgen wij scholen op bezoek waar een gehandicapt of minder mobiel kindje in de klas zit. Hiervoor hebben we buggy’s ter beschikking om hen mee te nemen tijdens de rondleiding. Aangepast sanitair zou hiervoor op zijn plaats zijn, toch hebben we niet echt behoefte aan toiletten voor mindervaliden. We hebben voldoende aan kleuter-wc’s die gewoon wat verder uit mekaar staan (zoals uit ons telefonisch contact met CTPA (Centrum voor Toegankelijkheid Provincie Antwerpen) hieromtrent) zodat er buggy’s tussendoor kunnen. Wel zorgen we voor bredere deuropeningen in de nieuwe loods om het vervoer met de buggy’s mogelijk te maken. Om de educatieve ruimte een extra cachet te geven, willen we nog extra educatieve spelen ontwerpen en realiseren. Voor de veiligheid van de jonge kinderen is er grote nood aan geautomatiseerde poorten. Onze huidige refter is dringend aan vervanging van de tafels toe. Met nieuwe vouwtafels in deze ruimte is dit probleem opgelost.
Vijf doelstellingen kunnen dan ook onderscheiden worden: • De site laten herleven als centrale ontmoetingsplaats in het dorp • De pastorij ook langs de buitenkant herstellen in haar oude glorie, zodat ook het dorpsgezicht hiervan meeprofiteert • Een toeristisch onthaal en informatiepunt inrichten op deze strategische plaats tussen Vlaamse Ardennen en Scheldeland • Het herinrichten van de pastorijtuin als groen rustpunt in de dorpskern voor de lokale bevolking en toeristen • Lokale inwoners, kunstenaars en verenigingen ruimte geven voor vergaderingen, tentoonstellingen,… en inspraak via het bewonersplatform.
Het Ollemanshoekje vzw
Herselt
België
2230 Herselt
België