Kids & Kempen

Programmaperiode
PDPO III-projecten + projecten overgangsperiode ('14-'22) en Europese projecten
Maatregel
LEADER
Thema
Leefbare dorpen
Provincie
Antwerpen
Plaatselijke Groep
PG MarkAante Kempen+
Beginjaar
2023
Projectkost
€81.500,00
Promotor
Erfgoed Voorkempen
Periode
-
Situering

Kids & Kempen omvat drie luiken, met elk een eigen doelgroep en methodiek.

  1. Buurten met Erfgoed
  2. Kempen Kampen
  3. Stiel met Stijl

Buurten met Erfgoed daagt leerkrachten uit om de schoolomgeving te exploreren met hun klas(sengroep) of school, en zo het lokale erfgoed in de klas te trekken. 

Kempen Kampen wil een breed erfgoedaanbod worden voor kinderen in de vrije tijd i.s.m. gemeentelijk jeugdwerk en jeugdverenigingen.

Stiel met Stijl wil jongeren via het secundair onderwijs laten kennismaken met stielen met een lange traditie, maar ook met toekomst.

Op die manier wil Kids & Kempen de verbondenheid tussen kinderen/jongeren en hun lokale gemeenschap (dorp, schoolomgeving, gemeente, regio) versterken.

Doelstellingen

Het lokale (economische) weefsel van een dorp of een regio dat vroeger vooral diende om mensen van voedsel te voorzien, geeft nu de regio een identiteit en herkenbaarheid. De emotionele band met de woonomgeving wordt voor jonge mensen (met jonge kinderen) opnieuw belangrijker, en dus gaan ze op zoek naar hoe het vroeger was.

We willen kinderen en jongeren (terug) voeling geven met hun dorp en de eigenheid van de streek waarin ze wonen. De plek waar ze wonen en leven is vaak een eeuwenoude woonkern, verbonden met het platteland rondom. Een plek waar lokale handel werd gedreven, vakmensen hun stiel bedreven, boeren oogsten en vee hielden. Waar kerk en cafés ontmoetingsplekken waren, de dorpskermis het hoogtepunt van het jaar, en waar iedereen elkaar kende. Zonder het verleden te idealiseren willen we kinderen en jongeren bewust maken van de waarde van wat we vandaag een lokaal sociaal netwerk, korte keten, circulaire economie en duurzaamheid noemen. Dingen die voor onze Kempense voorouders evident waren, al waren de woorden nog niet uitgevonden.

In die zin schrijven we ons in onder de subdoelstelling van LEADER MAK+: "Actief burgerschap en participatie "bewoners actief betrekken bij hun fysieke en sociale omgeving". Dat is precies wat we met zowel Kids & Kempen doen. Actief burgerschap en participatie is méér dan hoorzittingen, bevragingen en infosessies organiseren. Samen met kinderen en jongeren nadenken over de
betekenis van hun omgeving en de interactie tussen henzelf én die omgeving in het dagelijkse leven, thuis, onderweg naar school of in school, zet ook aan tot actief burgerschap. Van de jeugd nog wel.

Bovendien ondersteunt Kids & Kempen het sociaal weefsel in dorpen en op het platteland, en draagt bij tot sociale cohesie, samenleven en zorgzame dorpen. Kinderen die in hun (leef-, school-)omgeving duiken, een landschap leren lezen, samen nadenken over een korte keten (met zowel haar erfgoed- als lokaal economische waarde), die doorheen de geschiedenis van hun streek ook de schoonheid en de littekens ervan gaan begrijpen. Dat heeft implicaties op het sociaal weefsel en de sociale cohesie van de toekomst.

Deze doelstellingen sporen ook met het opzet van Veerkrachtige Dorpen: "Een dorp is niet alleen een plek waar we wonen, we gaan er ook werken, naar school, we doen er boodschappen, we gaan er sporten of ontspannen, we groeien er op en worden er oud, we
ontmoeten er vrienden, familie en buren, we rijden er doorheen of fietsen er naartoe. Onze dorpen zijn aan het veranderen, en dat biedt zowel kansen als nieuwe uitdagingen. Ken jij je buren (nog)? Kan je in je dorp terecht voor de basisaankopen, voor vrijetijdsactiviteiten, of voor de zorg die je nodig hebt? Voel je je thuis in je dorp?"

Dit project sluit ook aan bij de strategische visienota cultureel erfgoed van Vlaanderen, meer bepaald het verdiepen van kennis over cultureel erfgoed, de inzet op een rijk en divers cultureelerfgoedlandschap en 'iedereen voor erfgoed/erfgoed voor iedereen'.

Concrete doelstellingen:

  • Kinderen kunnen het landschap in hun dorp en rond hun school of woning lezen. Ze kijken met open ogen naar hun omgeving en zijn benieuwd naar hoe het dorp gegroeid is. 
  • Kinderen ontwikkelen via leer- en spelervaringen een positieve houding tegenover een dorp (sgemeenschap) en de troeven van het platteland. Ze worden als het ware ambassadeurs van hun dorp.
  • Jongeren komen in contact met traditionele stielen en beroepen waar nog steeds een aantrekkelijke toekomst in zit. Ze proeven, proberen, maken kennis met specialisten en stellen zich de vraag is of het iets voor hen is.
Uitvoering

MALLE, ESSEN, KALMTHOUT, KAPELLEN, BRECHT, STABROEK, WUUSTWEZEL, ZOERSEL

Delen: