De marktconsulent zal in de periode van 1 september 2011 t.e.m. 29 februari 2013 werken aan volgende stappen: 1) Verdere begeleiding en ondersteuning starters en bestaande uitbatingen op vlak van wetgeving en andere belangrijke informatie voor het uitbouwen van een succesvolle onderneming: - Bijstand in het indienen van vergunningsdossiers, en het voorafgaande proces - Geven van startersadvies op basis van de opgemaakte startershandleiding - Aanspreekpunt blijven voor alle vormen van logies - Kwaliteitscontrole van bestaande uitbatingen 2) Marketing logies - Initiëren marketingacties ism logiesuitbaters (op basis van 4 P’s) - Begeleiden logiesuitbaters in hun marketingacties (op basis van 4 P’s) - Vormen en sensibiliseren van logiesuitbaters op vlak van marketing (op basis van 4 P’s); o.a. over het zoeken van de eigen USP en de afstemming ervan op de regionale PMC’s 3) Kwalitatieve verdieping - Door tips, bezoeken, infosessies, … werken rond gastheerschap, duurzaamheid, toegankelijkheid, streekgebondenheid, … 4) Algemene ondersteuning Vlaamsbrede werking rond plattelandslogies - Interprovinciale afstemming met andere provinciale toeristische diensten - Verder verkennen van aanbods- en marktpotentieel in de provincie Antwerpen, i.f.v op- waardering en kwaliteitszekerheid - Verder fijnstellen inventarisatie kleinschalige logies (vooral wat betreft bestaande uitbatingen) - Organiseren van netwerkmomenten binnen de provincie Antwerpen, o.a. in functie van het in verbinding brengen van aanbieders met andere relevante ondernemers en organi- saties actief op het platteland) - Verdere deelname aan het maandelijks overleg netwerk consulenten en verdere interpro- vinciale afstemming tussen de consulenten - Verdere medewerking aan vormingsinitiatieven naar startende ondernemers (i.s.m. vzw Plattelandstoerisme in Vlaanderen) - Meewerken aan up-to-date houden van handleiding voor starters, vooral op vlak van voedselveiligheid - Informatie en educatie voorzien rond voedselveiligheid en streekproducten bij geven van ontbijt of table d’hôtes - Voorbereiding vervolgtraject.
1) Zoveel mogelijk bestaande logies ondersteunen in het aanpassen aan de nieuwe wetgeving en zoveel mogelijk starters verhinderen van stoppen omwille van de ingewikkeld regelgeving het aanbod kwantitatief versterken 2) Het aanbod op een efficiënte manier in de markt positioneren, en aan ondernemers sleutels aanreiken om de eigen troeven te ontdekken 3) Het aanbod professionaliseren door dieper in te gaan op thema’s als gastheerschap, duurzaamheid/ecologie, beleving en toegankelijkheid Resultaten: 1) Een duidelijke groei in het aantal logies dat in orde is met de wetgeving met accent op de vergunde 2) Een duidelijke positionering van de logies in de markt van de toeristische overnachtingen, en meer uitbaters die gericht investeren in promotie en vermarkting (vb. meer gebruik van streekgebonden producten); meer uitbaters werken op een professionele en belevingsvolle manier naar verschillende doelgroepen toe 3) Meer garanties over de duurzaamheid van de logies 4) Een sterk netwerk van uitbaters, waardoor kennisuitwisseling en ondersteuning ook op lange termijn mogelijk is.
Toerisme Provincie Antwerpen vzw
Antwerpen
België