Meer eten uit de korte keten

Programmaperiode
PDPO III-projecten + projecten overgangsperiode ('14-'22) en Europese projecten
Maatregel
LEADER
Thema
Streekproducten en lokale voedselstrategieën
Provincie
Oost-Vlaanderen
Plaatselijke Groep
PG Grensregio Waasland
Beginjaar
2022
Projectkost
€211.368,00
Promotor
Provinciaal Extern Verzelfstandigd Agentschap in privaatrechtelijke vorm Economische Raad voor Oost-Vlaanderen
Periode
-
Situering

'Meer eten uit de korte keten' stimuleert de afzet van lokale hoeve- en streekproducten via B2Bkanalen.

Een commercieel medewerker brengt enerzijds het aanbod (i.e. de producenten) en anderzijds de vraag (i.e. B2B-afnemers) proactief in beeld.

Vervolgens zoeken we oplossingen: hoe krijgen we het aanbod bij de vraag?

Voor het antwoord hierop focussen we op:

  1. logistieke en ICT-processen: hoe krijgen we de producten vlot bij de afnemer? (bestelproces, logistieke keten, facturatie, hub?)
  2. marketing/commercieel verhaal/communicatie: met een goed marketing- en communicatieplan stimuleren we de vraag naar de hoeve- en streekproducten. We ondersteunen de producenten in hun storytelling en commerciële groei.
Doelstellingen

De algemene doelstelling is de de afzet van lokale hoeve- en streekproducten verhogen via B2Bkanalen.

Doelstelling 1: De aanbodzijde proactief in beeld brengen

Doelgroep: de hoeve- en streekproducenten (mensen die zelf produceren en de producten hebben een lokaal karakter of een sterke binding met de streek) uit de zes gemeenten van grensregio Waasland.

Acties:

  • de opmaak van een raamwerk of methodiek zodat de medewerker bij zijn bezoeken gebruik kan maken van een gestandaardiseerde aanpak. Ook de afbakening van de doelgroep zal hier gemaakt worden.
  • contactname en communicatie rond het project en de doelstellingen ervan naar de doelgroep
  • via deskresearch, persoonlijke bezoeken en gesprekken de aanbodzijde (producenten) in beeld brengen:
    • wie zijn de producenten?
    • wat zijn hun producten (specificaties)?
    • wat zijn hun verwachtingen?
    • wat kunnen ze aan qua toelevering?
    • zijn er segmenten te maken van producenten met gelijklopende ambities?
    • welke zijn vandaag de afzetmarkten (B2C en B2B)?
    • hoe kan B2C en B2B geïntegreerd worden?
  • verslaggeving van de persoonlijke bezoeken en gesprekken

Doelstelling 2: De vraagzijde proactief in beeld brengen

Doelgroep: de B2B-afnemers uit de zes gemeenten van grensregio Waasland + de omliggende regio 

Acties:

  • de opmaak van een raamwerk of methodiek zodat de medewerker bij zijn bezoeken gebruik kan maken van een gestandaardiseerde aanpak. Ook de afbakening van de doelgroep zal hier gemaakt worden.
  • contactname en communicatie rond het project en de doelstellingen ervan naar de doelgroep (afnemers)
  • via deskresearch, persoonlijke bezoeken en gesprekken de B2B-vraagzijde (afnemers) in beeld brengen:
    • buurtsupermarkten
    • horeca
    • bedrijven/bedrijventerreinen
    • lokale besturen/overheden
    • hoevewinkels/kleine detailhandel

      Hierbij zal een oplijsting gemaakt worden van onder meer de wensen, de verwachtingen, de mogelijke afnamehoeveelheden, logistieke eisen of wensen, ...
  • verslaggeving van de persoonlijke bezoeken en gesprekken

Doelstelling 3: het matchen van de vraag- en aanbodzijde, op het gebied van logistieke oplossingen.

Doelgroep: de producenten, de B2B-afnemers, bestaande korte keten initiatieven, stakeholders (gemeenten e.d.)

Acties:

  • identificeren van de logistieke uitdagingen,
  • mogelijke oplossingen voorstellen en uitwerken via:
    • inschakelen van bestaande logistieke ketens (bv. opschalen, bundelen stromen)
    • nieuwe logistieke ketens (bv. hub ...)

Hierbij wordt de gekwantificeerde input, die we verkregen uit doelstelling 1 en 2, in kaart gebracht en gematcht.

  • een performant administratief proces uitbouwen (bestellen, facturatie, 􀍙􀍿􀍕
  • kostprijsberekening en rendabiliteit in kaart brengen en bewaken.

Doelstelling 4: het matchen van de vraag- en aanbodzijde, op het gebied van marketing, het commerciële verhaal en de communicatie.

Doelgroep: de producenten, de B2B-afnemers, bestaande korte keten initiatieven, stakeholders

(gemeenten e.d.), de burgers

Acties:

  • opmaak en realisatie van een marketing- en communicatieplan, met storytelling als belangrijk verkoopargument,
  • het organiseren van en/of deelname aan een B2B-markt waar producent en afnemer elkaar ontmoeten,
  • het commercieel opvolgen en bezoeken van de vraagzijde om afname bij producenten te stimuleren (multi card sales),
  • producenten ondersteunen om aan de logistieke en commerciële voorwaarden te voldoen richting groei of opschaling ondersteunen voor ambitieuze producenten.

Doelstelling 5: Stuurgroep

Doelgroep: de ruime groep van stakeholders

Acties: informeren, rapporteren, overleggen en bijsturen.

Uitvoering

Beveren-Waas, Kruibeke, Sint-Gillis-Waas, Wachtebeke, Moerbeke-Waas en Stekene

Delen: