'Meer eten uit de korte keten' stimuleert de afzet van lokale hoeve- en streekproducten via B2Bkanalen.
Een commercieel medewerker brengt enerzijds het aanbod (i.e. de producenten) en anderzijds de vraag (i.e. B2B-afnemers) proactief in beeld.
Vervolgens zoeken we oplossingen: hoe krijgen we het aanbod bij de vraag?
Voor het antwoord hierop focussen we op:
- logistieke en ICT-processen: hoe krijgen we de producten vlot bij de afnemer? (bestelproces, logistieke keten, facturatie, hub?)
- marketing/commercieel verhaal/communicatie: met een goed marketing- en communicatieplan stimuleren we de vraag naar de hoeve- en streekproducten. We ondersteunen de producenten in hun storytelling en commerciële groei.
De algemene doelstelling is de de afzet van lokale hoeve- en streekproducten verhogen via B2Bkanalen.
Doelstelling 1: De aanbodzijde proactief in beeld brengen
Doelgroep: de hoeve- en streekproducenten (mensen die zelf produceren en de producten hebben een lokaal karakter of een sterke binding met de streek) uit de zes gemeenten van grensregio Waasland.
Acties:
- de opmaak van een raamwerk of methodiek zodat de medewerker bij zijn bezoeken gebruik kan maken van een gestandaardiseerde aanpak. Ook de afbakening van de doelgroep zal hier gemaakt worden.
- contactname en communicatie rond het project en de doelstellingen ervan naar de doelgroep
- via deskresearch, persoonlijke bezoeken en gesprekken de aanbodzijde (producenten) in beeld brengen:
- wie zijn de producenten?
- wat zijn hun producten (specificaties)?
- wat zijn hun verwachtingen?
- wat kunnen ze aan qua toelevering?
- zijn er segmenten te maken van producenten met gelijklopende ambities?
- welke zijn vandaag de afzetmarkten (B2C en B2B)?
- hoe kan B2C en B2B geïntegreerd worden?
- verslaggeving van de persoonlijke bezoeken en gesprekken
Doelstelling 2: De vraagzijde proactief in beeld brengen
Doelgroep: de B2B-afnemers uit de zes gemeenten van grensregio Waasland + de omliggende regio
Acties:
- de opmaak van een raamwerk of methodiek zodat de medewerker bij zijn bezoeken gebruik kan maken van een gestandaardiseerde aanpak. Ook de afbakening van de doelgroep zal hier gemaakt worden.
- contactname en communicatie rond het project en de doelstellingen ervan naar de doelgroep (afnemers)
- via deskresearch, persoonlijke bezoeken en gesprekken de B2B-vraagzijde (afnemers) in beeld brengen:
- buurtsupermarkten
- horeca
- bedrijven/bedrijventerreinen
- lokale besturen/overheden
- hoevewinkels/kleine detailhandel
Hierbij zal een oplijsting gemaakt worden van onder meer de wensen, de verwachtingen, de mogelijke afnamehoeveelheden, logistieke eisen of wensen, ...
- verslaggeving van de persoonlijke bezoeken en gesprekken
Doelstelling 3: het matchen van de vraag- en aanbodzijde, op het gebied van logistieke oplossingen.
Doelgroep: de producenten, de B2B-afnemers, bestaande korte keten initiatieven, stakeholders (gemeenten e.d.)
Acties:
- identificeren van de logistieke uitdagingen,
- mogelijke oplossingen voorstellen en uitwerken via:
- inschakelen van bestaande logistieke ketens (bv. opschalen, bundelen stromen)
- nieuwe logistieke ketens (bv. hub ...)
Hierbij wordt de gekwantificeerde input, die we verkregen uit doelstelling 1 en 2, in kaart gebracht en gematcht.
- een performant administratief proces uitbouwen (bestellen, facturatie,
- kostprijsberekening en rendabiliteit in kaart brengen en bewaken.
Doelstelling 4: het matchen van de vraag- en aanbodzijde, op het gebied van marketing, het commerciële verhaal en de communicatie.
Doelgroep: de producenten, de B2B-afnemers, bestaande korte keten initiatieven, stakeholders
(gemeenten e.d.), de burgers
Acties:
- opmaak en realisatie van een marketing- en communicatieplan, met storytelling als belangrijk verkoopargument,
- het organiseren van en/of deelname aan een B2B-markt waar producent en afnemer elkaar ontmoeten,
- het commercieel opvolgen en bezoeken van de vraagzijde om afname bij producenten te stimuleren (multi card sales),
- producenten ondersteunen om aan de logistieke en commerciële voorwaarden te voldoen richting groei of opschaling ondersteunen voor ambitieuze producenten.
Doelstelling 5: Stuurgroep
Doelgroep: de ruime groep van stakeholders
Acties: informeren, rapporteren, overleggen en bijsturen.
Beveren-Waas, Kruibeke, Sint-Gillis-Waas, Wachtebeke, Moerbeke-Waas en Stekene