pHOPeringsche Houblonesse® - HoHo

Programmaperiode
PDPO II-projecten ('07-'13)
Thema
Recreatie en Toerisme
Provincie
West-Vlaanderen
Assen
As 4
Beginjaar
2011
Projectkost
€137.183,00
Promotor
Sociale Werkplaatsen Poperinge vzw
Periode
-
Situering

Het vervaardigen en promoten van producten op basis van hoppescheuten (het onderdeel van de hoppescheuten dat niet gevraagd wordt door de horeca). Dit zorgt voor meer sociale tewerkstelling.

Het project omvat 5 facetten:

  1.  Gerichte promotie van de Houblonesse® producten als Westhoek uithangbord - strategie-ontwikkeling
  2. Ontwikkeling van nieuwe producten op basis van de hopscheuten
  3. Stimuleren van initiatieven die het gebruik van de Houblonesse® produc­ten ondersteunen
  4. Uitbouwen van een netwerk van verkoop- en promotiepunten
  5. Directe promotie naar de toeristen door een nieuwe toeristische attractie
Doelstellingen

Volgende doelstellingen kunnen worden onderscheiden:

  • Het merk Houblonesse® als uithangbord van de Westhoek op de kaart zetten
  • Nieuwe producten ontwikkelen op basis van de (op heden restanten van de) hopscheuten
  • De productiemogelijkheid (keukenfaciliteit) bij Sowepo aanpassen om het on­derzoek te kunnen uitvoeren en om de verschillende producten te kunnen produceren
  • De verschillende producten bij de toeristen onder de aandacht brengen. De toeristen worden niet alleen lokaal bereikt maar worden ook via social media geïnformeerd en alzo over producten van de Westhoek geïnformeerd. Het zal nieuwe toeristen trekken en het zal toeristen op regelmatigere basis naar de Westhoek brengen
  • Het bestaande netwerk van streekproducten maximaal benutten en waar mogelijk en relevant aanvullen met bijkomende delicatesse- en voedingsspeciaalzaken
  • Verschillende toepassingen op basis van de Houblonesse® producten identificeren en zo de toerist op regelmatige basis naar de Westhoek trekken om alhier te profiteren van deze gerechten
  • Nieuwe toeristische activiteiten ontwikkelen, e.g. de fluisterroute met de scooter waar de Houblonesse® producten en in uitbreiding de andere Westhoek producten worden “ingefluisterd”


 De te verwachten effecten en resultaten van het project zijn divers:

  • Houblonesse® wordt een begrip uit de Westhoek
  • Het aantal restaurants, B&B en delicatesse- en voedingsspeciaalzaken dat de producten promoot zal gestegen zijn. Binnen de termijn van het project wordt verwacht dat: ~50% van de B&B de Houblonesse® producten zullen promoten; ~50 delicatessewinkels/voedingsspeciaalzaken in de ganse Westhoek zullen de Houblonesse® producten promoten (de bestaande verkooppunten van de streekproducten zullen alle de producten promoten); ~100 restaurants in het beoogde segment (e.g. De Wulf, Restaurant de la Paix, ’t Hommelhof, De Passage, Amfora, Hostellerie Sint-Nicolas, ‘t Convent, ’t Eilandje, De Pegasus, Hostellerie Mont Kemmel, …). Een gemiddeld van 20 restaurant per beoogde stad en omstreken wordt verwacht; ~80 hotels die nu reeds de Westhoek promoten zullen de Houblonesse® producten mee uitdragen.
  • De restauranthouders gebruiken de producten in hun keuken bij de creatie van hun streekgerechten
  • Sowepo heeft een aangepaste keuken-infrastructuur waarbij aan alle regels van de voedingsveiligheid wordt voldaan
  • Meer tewerkstelling met vaste basis bij Sowepo kan gegarandeerd worden
  • Sowepo zal inkomsten genereren die op haar beurt verder aangewend worden om de promotiecampagnes te onderhouden en verder onderzoek te doen en zo de tewerkstelling blijvend te garanderen
  • Het aantal toeristen dat jaarlijks de Westhoek bezoekt zal gestegen zijn.
Uitvoering

Sociale Werkplaatsen Poperinge - Sowepo vzw

Adres

Westhoek
België

Walter Bilcke

8970 Poperinge
België

Delen: