Onder trage wegen verstaan we de wegen die hoofdzakelijk geschikt zijn voor niet- gemotoriseerd verkeer. Trage wegen kunnen buurtwegen, voetwegen, kerkwegen, jaagpaden, … zijn. Het Regionaal Landschap Kleine en Grote Nete werkt hoofdzakelijk rond de wegen met een openbaar karakter.
Heel wat gemeentebesturen werken plannen of acties uit om hun trage wegen te herwaarderen. Vroeger moesten trage wegen vaak wijken voor bestemmingen of functies waar op dat moment meer belang aan werd gehecht. Vandaag zien we dat er opnieuw aandacht is voor de trage wegen en de verscheidenheid aan functies die deze (kunnen) vervullen.
Trage wegen bieden o.a. een grote kans voor duurzame lokale mobiliteit en verkeersveiligheid. Het zijn vaak veilige, functionele verbindingen waar kinderen maar al te graag gebruik van maken. Soms is een trage weg een ontbrekende schakel om een route voor de zachte weggebruiker compleet te maken. Daarnaast vervullen trage wegen een belangrijke rol als toegangs- en doorgangsweg voor landbouwverkeer. Deze buurtwegen kunnen bijkomend deel uitmaken van een recreatief netwerk waar ze ervoor zorgen dat het wandelen en fietsen dubbel zo aangenaam wordt. Trage wegen brengen het landschap dichter bij mensen. Ze doorsnijden het open landschap en geven zo een kijk achter de lintbebouwing.
Het herwaarderen van deze wegels en paden brengt vaak met zich mee dat ze opnieuw worden ingericht. Dit zorgt, zowel landschappelijk als ecologisch, voor het opnieuw inkleden van het landschap en maakt dat voor heel wat flora en fauna nieuwe verbindingen en toevluchtsoorden ontstaan. Als extra troef herbergen trage wegen meestal een hoge cultuurhistorische waarde.
Trage wegen zijn vaak een complexe materie. Het Regionaal Landschap wil voor de betrokken gemeentes een regisseursrol vervullen en de coördinatie op zich nemen om waar mogelijk een intergemeentelijk netwerk van trage wegen uit te bouwen.
In dit LEADER-project rond trage wegen zullen de accenten en aandachtspunten sterk gericht zijn op draagvlak en participatie. In het gehele proces, dat wil zeggen vanaf het inventariseren, afwegen van de mogelijkheden, het opmaken van ontwerp tot de inrichting en het onderhoud van de trage wegen, wordt rekening gehouden en samengewerkt met de doelgroepen op het terrein.
We vertrekken vanuit een compromismodel en trachten te streven naar consensus ook al zijn de trage wegen vaak afgesloten of niet onderhouden. Indien de Atlas van de Buurtwegen bijvoorbeeld aangeeft dat een buurtweg doorheen een open veld liep, schept dit de mogelijkheid om deze terug in zijn oorspronkelijke staat te herstellen. Indien dit echter voor de betrokken eigenaar geen optie is, kan gepraat worden over alternatieven zoals bijvoorbeeld het verleggen van de buurtweg naar de rand van het perceel. Op die manier streven we naar draagvlak op lange termijn voor het herstellen en behouden van trage wegen.
Bijkomend zijn de trage wegen vaak een plaatselijke materie. De lokale gebruikers en betrokkenen zijn meestal experts ter zake.
Door korte, verkeersveilige verbindingen aan te leggen, lossen gemeentes mobiliteitsproblemen op en bevorderen ze de sociale leefbaarheid van het platteland. Door trage wegen natuur-technisch in te richten, behouden of versterken we het open, groene karakter, het landschap en de daarbij horende biodiversiteit van het Kempische platteland. Dat groene karakter zorgt mee voor een aangename en kwalitatieve leefomgeving, voor zachte recreatiemogelijkheden en voor extra tewerkstellingskansen in de kwalitatieve landschapszorg. Verder wordt de streekeigen identiteit ook bevordert door niet-beschermd erfgoed te ontsluiten door trage wegen.
Regionaal Landschap Kleine en Grote Nete vzw
Kasterlee
België
2460 Kasterlee
België