Met onze reeks Top-boeren wil RTV een kwalitatief hoogstaand tv-programma produceren dat mee zal helpen aan een positieve beeldvorming rond de landbouwsector. De reeks krijgt ook een online gedeelte met bijkomende informatie waar alles (informatie en beeldmateriaal) beschikbaar blijft. Samen met onze partners gaan we ook kijken hoe we elkaar (verregaand) kunnen ondersteunen. Eventueel kunnen we zelfs samenwerken aan een groot digitaal platform voor en over de landbouwsector. En het beeldmateriaal kan als basis dienen voor een groter educatief project dat we dan samen met onze partners uitwerken.
Het doel van onze tv-reeks "Topboeren", met de daaraan gekoppelde online media, is het grote publiek een duidelijkere kijk geven op het leven en het werk op het platteland. De kijker opnieuw vertrouwd maken met de landbouwsector en op die manier aan positieve beeldvorming werken rond een sector die nu al te vaak alleen op crisismomenten in de media komt. Het is een boutade dat kinderen niet meer weten dat melk van de koe komt of dat tomaten aan planten groeien. Maar er zit ook een deel van waarheid in. Om een zo breed mogelijk publiek aan te spreken, willen we dit doen met een infotainment-reeks. Bij infotainment krijgt de kijker een ontspannende, leuke kijkervaring. Maar tegelijk steekt hij er wat van op. Zonder dat dit educatieve of belerende luik overheerst. Want onze ervaring als tv-makers (goed voor 170 000 kijkers op dagbasis in de Kempen en Mechelen) is dat programma's die vertrekken vanuit een te belerende doelstelling aan kracht inboeten. De doorsnee-kijker haakt af en alleen mensen die al interesse hebben in het onderwerp kijken verder. Om een zo groot mogelijke impact te hebben (zoveel mogelijk kijkers bereiken en zoveel mogelijk boeien) is het in de tv-reeks van belang dat we een goed evenwicht vinden tussen informatie en entertainment. Het moet voor de kijker vooral leuke tv zijn. Want alleen met goed gemaakte ontspannende tv kunnen we een zo breed mogelijk publiek aanspreken. Anders blijft alleen een niche-publiek over dat al vertrouwd is met de sector. En dat is niet wat we willen. Want alleen door zoveel mogelijk kijkers te bereiken, kunnen we ook onze doelstelling bereiken: het brede publiek opnieuw vertrouwd maken met de landbouwsector. Daarnaast is voor een infotainment-programma natuurlijk ook het informatieve luik wel degelijk belangrijk, zonder dat het verglijdt naar school-tv of een uitzending door derden. Het moet dus een boeiende serie zijn die zoveel mogelijk kijkers raakt en een nieuwe (positieve) kijk op het plattelandsleven geeft. Goede infotainment werkt alleen maar wanneer de kijker een goed onderbouwd waarheidsgetrouw beeld krijgt over een onderwerp waarmee hij of zij niet vertrouwd is. Dus ook het informatieve luik is wel degelijk van belang, alleen mag het niet te belerend overkomen. Het is goede informatie maar licht verteerbaar gemaakt door de manier waarop het gebracht wordt. Wanneer het brede publiek nu iets hoort over de landbouwsector in de media, dan gaat het over een crisis, denk bv. aan de Fipronil-eieren. Of dan gaat het over land- en tuinbouwproducten die zo goedkoop worden verkocht in supermarkten dat de land- en tuinbouwers hun productiekosten niet terug verdienen. Of er komt in de media protest van buurtbewoners omdat er grote stallen in hun achtertuin komen met kippen of varkens die voor overlast zouden kunnen zorgen. Kortom, het gaat dan meestal over probleemsituaties die de sector bedreigen. Maar de landbouwsector is uiteraard veel meer dan dat. En dat beeld willen wij tonen in onze reeks. Land- en tuinbouwers en veetelers die inspelen op maatschappelijke, economische en ecologische evoluties. Kortom, met onze reeks brengen we een waarheidsgetrouw beeld van een sector die veel mensen nu niet kennen of waarmee ze alleen kennismaken op crisis-momenten. En met onze reeks stellen we dit bij en werken we aan positieve (realistische) beeldvorming. Daarnaast wordt de tv-reeks uiteraard ook begeleid door een nieuwe goed onderbouwde website en social media. Communicatie is tegenwoordig multimediaal of is niet. Op de website zullen alle afleveringen van de reeks te herbekijken zijn en krijgt de bezoeker extra info over de betrokken boeren en sectoren. Op deze manier blijft de reeks beschikbaar voor het grote publiek en krijgen ze nog wat extra info over de landbouwsector. De social media dienen om dit alles bekend te maken en eventueel met onze kijkers 'in gesprek te gaan'. Voor de inhoudelijke uitwerking van de tv-reeks en de website werken we uiteraard nauw samen met onze partners. Hier zouden we met onze partners kunnen bekijken of er geen verdergaande kruisbestuiving mogelijk is, waarbij zij een groot online platform uitwerken over de landbouwsector. Een platform dat dan mee gestoffeerd kan worden door onze visuele en redactionele content. Na afloop van de reeks zal er bij ons immers heel wat content aanwezig zijn die later verder kan gebruikt worden voor communicatie en educatie. Het beeldmateriaal zou perfect hergebruikt en opnieuw gemonteerd kunnen worden om er meer educatieve filmpjes van te maken. Filmpjes die onze partners dan zouden kunnen gebruiken in hun communicatieplannen.
RTV Kempen-Mechelen
2260 Westerlo
België
2260 Westerlo
België