Lokaal ondernemerschap staat onder druk. COVID-19 zorgde ervoor dat alles duurder is geworden en concurrentie van grotere bedrijven speelt lokale ondernemers parten. Bovendien dreigt bepaalde basisdienstverlening weg te vallen in plattelandsregio's. Het bewustzijn van de consument is wel blijvend veranderd. Consumenten worden zich steeds meer bewust van de herkomst van hun voedsel, maar grijpen nog te vaak terug naar de grote retailers om hun aankopen te doen. Door de vernieuwde aandacht voor de korte keten is echter ook de onderlinge concurrentie toegenomen. Steeds meer landbouwers en lokale ondernemers zoeken in de korte keten een alternatief verdienmodel om hun producten lokaal te vermarkten. Vele initiatieven starten op, maar spijtig genoeg verdwijnen er evenzeer omdat het verdienmodel niet doordacht en duurzaam genoeg bleek. POM, Inagro en Unizo hebben als doel het draagvlak en de bekendheid van lokaal voedingsondernemerschap te vergroten. Via slimme samenwerkingen willen we een antwoord bieden op de uitdagingen en schaalnadelen van de korte keten. Tegelijkertijd streven we naar een sterker ambassadeurschap van lokale voedingsbedrijven door de klant (zowel b2c als b2b) bewust mee te betrekken als ambassadeur van korte keten. Hiertoe testen we samen met onze producenten wat de ideale point-of-saletools zijn om de klant mee het unieke korteketenverhaal te laten
uitdragen.
Dit project heeft als doel het gestegen marktaandeel van korteketenproducten van en bij lokale voedingsondernemers te bestendigen in deze concurrentiële economie via sterke en vernieuwende samenwerkingsverbanden en door de klant in te schakelen om hierover (als ambassadeur) te communiceren. Onder lokale voedingsondernemers worden lokale voedingsbedrijven verstaan, zijnde hoeve- en streekproducenten, maar ook streekwinkels of lokale handelaars die een gamma aan lokale voedingswaren aanbieden. Kortom de directe partners van de landbouwers binnen het korteketenverhaal. Het concurrentievermogen wordt met het project verhoogd door:
- Samenwerking te stimuleren tussen lokale voedingsondernemers onderling en andere actoren met het oog op:
a/ efficiëntere en prijsvriendelijkere productie en vermarkting van korteketenproducten en b/ een hogere vindbaarheid en toegankelijkheid van korteketenproducten voor de consument; - De korte keten of het lokale voedingsondernemerschap meer in de kijker te zetten via sterk lokaal ambassadeurschap bij zowel de lokale voedingsondernemer (b2b-klant) als de consument (b2cklant).
Sint-Andries