Torentoer Pajottenland

Programmaperiode
Projecten GLB Strategisch Plan (programmaperiode 2023 - 2027) en Europese projecten
Maatregel
LEADER - microprojecten
Thema
Leefbare en levendige dorpen
Provincie
Vlaams-Brabant
Lokale Actiegroep
Pajottenland+
Beginjaar
2024
Projectkost
€12.000,00
Promotor
Veaudeville
Project partners
Gemeente Lennik, gemeente Gooik, gemeente Herne, gemeente Galmaarden
Periode
-
Situering

Het idee van de torentoer is één van de ideeën die een mogelijks een kans om te ondernemen bieden uit de DPG-Media (HLN, VTM,..) podcast Suikernonkels. Concreet wil het alle gemeenten uit - in eerste instantie - Vlaanderen de kans bieden om tijdens een afgebakende periode (max 3 maanden) een toren opgetrokken uit stellingen van 14 meter hoog op hun grondgebied te plaatsen. De toren is publiek toegankelijk en biedt de bezoeker op het uitkijkplatform een nieuwe, ongekende blik op de omgeving. Elke toren wordt ingeplant langs of dicht in de buurt van de bestaande wandel- en fietsnetwerken. Voor de Torentoer Pajottenland gebeurt dat in de vier gemeenten uit het LEADER-gebied: Lennik, Galmaarden, Gooik en Herne. Door hun strategische plaatsing kunnen alle torens vlot met elkaar verbonden worden voor fietsers en wandelaars en vormen ze een tijdelijke attractie voor wie er voorbij komt. Niet alleen bieden ze de wandelaar en fietsers die de omgeving al kent letterlijk een nieuw perspectief. Dankzij de media-aandacht en reclame maken de torens ook de rest van Vlaanderen warm om af te zakken naar het Pajottenland. Wat een opsteker kan zijn voor de lokale horeca en dienstverleners. (Cafés, B&B, fiets- en stepsverhuurders,...) Tegelijkertijd is het voor ons, de bedenkers van het idee, een kans om het idee aan de praktijk af te toetsen en na te gaan of we er mee naar een duurzaam model kunnen. 

Doelstellingen

Om de Torentoer ook buiten het Pajottenland bekend te maken en wandelaars en fietsers te stimuleren om één of meerdere dagen af te zakken naar de streek en ze te verkennen aan de hand van de routes tussen de torens, is er nood bijkomende reclame. In eerste instantie zal het project wel veel media-aandacht krijgen via de podcast en de ondersteuning vanuit DPG Media. Maar we willen nog breder gaan. We willen alle geïnteresseerde toeristische diensten uitnodigen om het idee van de torentoer zelf te ontdekken. Daarom plannen we een evenement rond de torens dat zich richt op de toerisme-professionals. Ook kunnen we met de subsidie betaalde advertenties lanceren om geïnteresseerde wandelaars en fietsers uit het hele land te overtuigen naar de vier deelnemende Pajotse gemeenten af te zakken.  Ook om gericht campagne te voeren naar organisatoren van evenementen in de betrokken gemeenten tijdens de looptijd van het project en om samenwerkingen met hen aan te gaan kan het subsidiebudget aangewend worden.

Uitvoering

Herne, Galmaarden, Lennik en Gooik

Delen: