Het sociaal distributieplatform Depot Margo gaat binnenkort van start met een mobiele sociale kruidenier, de Winkel op Wielen. Naast een goedkoper aanbod van onderhouds-, verzorgings- en voedingsproducten voor mensen in armoede zetten we met sociale acties in op het daadwerkelijk versterken van kwetsbare mensen zodat zij stappen vooruit kunnen zetten in het leven en scheppen we kansen tot ontmoeting en uitwisseling wat bijdraagt tot een zorgzame buurt. In nauwe samenwerking met de partnergemeenten, Bewel en de lokale actoren in de hulp- en dienstverlening, creëren we een sociaal aanbod met onder meer onthaal tijdens de openingsuren van de winkel, infosessies en workshops. Op die manier zetten we in op rechtenverkenning en - opname, meer en gerichte doorverwijzing naar de hulp- en dienstverlening, het versterken van vaardigheden, meer samenhang in de buurt en meer onderlinge solidariteit. Het is de bedoeling om het sociale luik van de mobiele sociale kruidenier samen met de bewoners en de partners uit te werken en aan te bieden en van de Winkel op Wielen een duurzame werking te maken, zodat Depot Margo in de toekomst deze dienstverlening kan aanbieden aan de Limburgse steden en gemeenten. We maken met onze ervaringen een draaiboek zodat zij zelf aan de slag kunnen met de realisatie van het sociale luik in hun gemeente en maken het opzet bekend tijdens een inspiratiedag waarmee we de projectperiode afsluiten.
Modelontwikkeling We onderzoeken of het nieuwe model van de mobiele sociale kruidenier tegemoet komt aan de noden van mensen in armoede en van de bewoners van buurten in plattelandsregio's. Ook gaan we na aan welke randvoorwaarden voldaan moet worden om van het project een duurzame werking te maken
Armoede en sociale inclusie - Meer gebruik van de lokale hulp- en dienstverlening Outreachend werken: De mobiele sociale kruidenier fungeert als vindplaats voor mensen in armoede. Het sociale luik zorgt voor verbinding tussen kwetsbare mensen en de sociale voorzieningen. Kennis sociale kaart verhogen: infosessies organiseren en hulp- en dienstverleners inschakelen in het onthaal. Vertrouwen verhogen: er worden persoonlijke, warme contacten gelegd tussen hulp- en dienstverleners, mensen krijgen een correct beeld van het aanbod en de werkwijze.
- Gerichte, warme doorverwijzing: Mensen in armoede worden geïnformeerd over het bestaande aanbod, hulp- en dienstverleners zoeken samen met hen naar de meest aangewezen hulp voor hun situatie. Indien nodig krijgen kwetsbare mensen hulp bij het aanmelden bij de betreffende dienst.
- Mensen voelen zich beter in hun vel Isolement doorbreken: ontmoeting wordt gestimuleerd, zowel met mensen uit de buurt als met hulp- en dienstverleners. Gevoel van eigenwaarde verhogen: de krachten van kwetsbare mensen worden in de verf gezet. In het winkeltje worden kwetsbare mensen als klant benaderd en niet als hulpvrager en dus op een meer waarderende manier.
- Hogere rechtenopname. Tijdens infosessies worden mensen geïnformeerd over hun rechten. Tijdens onthaalmomenten gaan hulp- en dienstverleners samen met mensen in armoede na of hun rechten maximaal opgenomen worden en wordt ondersteuning aangeboden bij de aanvraagprocedure, indien nodig.
- Capaciteiten versterken en gebruiken. Vaardigheden aanscherpen: tijdens workshops worden de vaardigheden van kwetsbare mensen versterkt. Krachten aanwenden: mensen in armoede worden gestimuleerd om hun krachten te tonen en in te zetten.
- Netwerken versterken. Tijdens de onthaal- en ontmoetingsmomenten wordt het netwerk van mensen in armoede uitgebreid en versterkt met zowel buurtbewoners als met hulp- en dienstverleners, wat ook kan bijdragen tot een zorgzame buurt en een hogere zelfredzaamheid.
- De gezondheidskloof verkleint. Met het organiseren van infosessies en workshops (tandhygiëne; lichaamsverzorging,...) wordt ingezet op gezondheidsvaardigheden en kennisverbreding over gezondheidsthema's. De Winkel op Wielen heeft in haar gamma gezonde voedingsproducten en kwaliteitsvolle onderhouds- en verzorgingsproducten. Dit stimuleert zowel de fysieke als de psychische gezondheidstoestand van kwetsbare mensen.
- Minder vooroordelen over armoede. Het samen deelnemen en acties gericht op kennisverruiming over armoede en kwetsbaarheid biedt mensen meer inzichten waardoor vooroordelen verminderen.
- De koopkracht verhoogt. Mensen in armoede kopen in de Winkel op Wielen kwaliteitsvolle voedings-, verzorgings- en onderhoudsproducten tegen een lagere prijs aan zodat zij meer geld overhouden voor andere noodzakelijke uitgaven.
- Sterker (sociaal) beleid. De signalen die hulp- en dienstverleners opvangen worden doorgespeeld naar de lokale beleidsmakers. Ook bij het vormgeven van een meer sociaal beleid kan de mobiele sociale kruidenier een partner zijn. Signalen die het lokale beleidsniveau overstijgen worden ter kennis gebracht van de juiste beleidsmakers.
We starten het project op minstens 4 locaties waar we minimaal maandelijks aanwezig zijn. We hebben de ambitie om tijdens de projectperiode uit te breiden naar 8 locaties.
Betrokkenheid partners: we betrekken op iedere locatie de relevante partners in de hulp- en dienstverlening, met een minimum van 3 partners per locatie. Kwetsbare klanten: over de locaties heen streven we naar een bereik van minstens 100 gezinnen in armoede. Verkoops-, onthaal- en ontmoetingsmomenten: wanneer de Winkel op wielen geopend is, wordt telkens ingezet op onthaal en ontmoeting. De mobiele sociale kruidenier zal in iedere partnergemeente die in de projectaanvraag opgenomen werd alsook in Bewel gedurende een jaar minstens maandelijks aangeboden worden. Dit betekent dat de Winkel op wielen over de locaties heen minstens 48 keer aanwezig is. Infosessies: in iedere partnergemeente zullen minstens 2 informatiesessies georganiseerd worden. Bij Bewel wordt de mogelijkheid hiertoe onderzocht. Workshops: in iedere partnergemeente zullen minstens 2 workshops doorgaan. Bij Bewel worden de mogelijkheden hiertoe onderzocht.
RIMO LImburg
3700 Tongeren
België