Het project “Verbeterde afzet van hoeveaardappelen” wil alle boeren die aan thuisverkoop van aardappelen doen (of dit overwegen te doen) in de Grensregio Waasland, ondersteunen en helpen bij het aanbieden van kwaliteitsvol product, mooi verpakt en aangeboden aan de eindgebruiker op een praktisch ingerichte locatie. Via het aanleggen van rassencollecties, consumentenonderzoek rond smaak en verpakkingsmaterialen en mystery shopping wordt kennis verzameld die vertaald wordt naar praktische, actiegerichte adviezen. Deze adviezen zullen zowel individueel en tijdens groepsvoorlichtingsmomenten gecommuniceerd worden. Een brochure/gids voor goede praktijken aangaande de afzet van hoeveaardappelen zorgt ervoor dat de verzamelde kennis en inzichten bewaard blijven, ook na afloop van het praktijk. Het project stelt aardappeltelers met thuisverkoop in staat om de praktische en actiegerichte adviezen en richtlijnen kunnen implementeren. Pas als dit gebeurt zullen de wensen en de noden van (potentiële) consumenten ingewilligd worden en zal de beleving van de consumenten bij aankoop op de hoeve verbeterd worden. Dit moet uiteindelijk leiden tot commerciële successen en een betere relatie tussen boeren en andere plattelandsbewoners en occasionele bezoekers. Op die manier wordt de lokale economie versterkt en wordt er een hoger gemeenschappelijk streekgevoel gecreëerd.
Het project “Verbeterde afzet van hoeveaardappelen” wil alle boeren die aan thuisverkoop van aardappelen doen (of dit overwegen te doen) in de Grensregio Waasland, ondersteunen en helpen bij het aanbieden van kwaliteitsvol product, mooi verpakt en aangeboden aan de eindgebruiker op een praktisch ingerichte locatie.
Alles binnen het project “Verbeterde afzet van hoeveaardappelen” staat in functie van het ondersteunen van het verkoopverhaal van de hoeveverkopers van aardappelen in de Grensregio Waasland zodat ze op een creatieve en innovatieve wijze aan de slag kunnen met de wensen en de noden van (potentiële) consumenten om op die manier te komen tot commerciële successen. Dit leidt uiteindelijk tot een versterking van de lokale economie en een hoger gemeenschappelijk streekgevoel.
Om dit doel te bereiken, worden volgende acties en realisaties ingepland :
- het aanleggen van rassencollecties met het oog op evaluatie van aardappelrassen op hun geschiktheid voor thuisverkoop : naast een evaluatie op het veld, is er vooral aandacht voor een evaluatie door de consumenten (vooral op gebied van kook-, bak- en smaakeigenschappen).
- focusgroep met consumenten rond verpakking (en enquête) : hierbij wordt zowel aandacht besteed aan de aard van het verpakkingsmateriaal (papier, plastic, kunststof net, ...) als het volume/gewicht van de verpakking. Doel van deze actie om de hoeververkopers inzicht te geven in de beweegredenen van consumenten en waarom (proper, handig, aantrekkelijk, milieuvriendelijk, ...) consumenten bepaalde voorkeuren hebben. De focusgroep zal aangevuld worden met een ruimere bevraging (enquête). Daar waar de focusgroep vooral de beweegredenen van consumenten wil achterhalen (kwalitatieve informatie), zal de enquête duidelijk maken hoeveel consumenten (welk percentage) bepaalde keuzes maken (kwantitatieve informatie). Focusgroep en enquête vullen elkaar aan.
- mystery shopping : alle aanbieders van hoeveaardappelen zullen bezocht worden door een mystery shopper. Bij een anonieme aankoop zal de mystery shopper de verkoopgelegenheid (automaat, hoevewinkel of andere) beoordelen op een aantal criteria (onthaal, betaalgemak, bereikbaarheid, aanwezigheid van parkeergelegenheid of fietsenstalling, aangeboden assortiment, ...). De resultaten van de mystery shopping zullen individueel teruggekoppeld worden met elke thuisverkoper. Over het geheel van de bezoeken zal gecommuniceerd worden via groepsvoorlichting waarbij de globale resultaten zullen getoond worden alsook voorbeelden van goede praktijken opdat thuisverkopers van elkaar zouden kunnen leren.
- groepsvoorlichtingsmomenten : via veldbezoeken en studieavonden zullen de ervaringen en inzichten gecommuniceerd worden met de thuisverkopers uit Grensregio Waasland. Het is immers het doel om de kennisopbouw te vertalen in praktische adviezen en richtlijnen waarmee elkeen op zijn bedrijf mee aan de slag kan. Bij deze groepsvoorlichtingsmomenten zullen waar nodig ook aanbieders van producten en diensten (verpakkingsmaterialen, verkoopautomaten, grafisch ontwerp, ...) betrokken worden.
- brochure : om de kennis ook na afloop van het project beschikbaar te hebben, zal de informatie gebundeld worden in een brochure, een gids voor goede praktijken aangaande de afzet van hoeveaardappelen.
De kennisopbouw binnen het project "Verbeterde afzet van hoeveaardappelen" staat volledig in het teken van de ondersteuning van de thuisverkopers. Uiteindelijk moeten zij zo snel en gemakkelijk mogelijk de praktische en actiegerichte adviezen en richtlijnen kunnen implementeren. Pas als dit gebeurt zullen de wensen en de noden van (potentiële) consumenten ingewilligd worden en zal de beleving van de consumenten bij aankoop op de hoeve verbeterd worden. Dit moet uiteindelijk leiden tot commerciële successen en een betere relatie tussen boeren en andere plattelandsbewoners. Op die manier wordt de lokale economie versterkt en wordt er een hoger gemeenschappelijk streekgevoel gecreëerd.
Interprovinciaal Proefcentrum voor de Aardappelteelt vzw
9120 Beveren-Waas
België
9770 Kruishoutem
België