Er wordt voor huidig project geopteerd om kern per kern van de deelnemende fusiegemeenten van de Westhoek te onderzoeken naar hun sterktes en zwaktes, troeven en opportuniteiten op vlak van ondernemerschap en sociaaleconomische leefbaarheid. Deze gegevens worden ter beschikking gesteld van de individuele ondernemer. Hij/zij staat er echter niet alleen voor, maar kan rekenen op een verdere begeleiding om met de SWOT analyse van de kern en de SWOT analyse van de eigen zaak tot creatieve ideeën te komen aangaande assortiment en dienstverlening, aanpak, communicatie,…. De leefbaarheid of commerciële haalbaarheid van de detailhandel, horeca en lokaal gebonden diensten in de Westhoek moet in al haar facetten worden bekeken, zowel vanuit het oogpunt van de ondernemer als persoon, de sector waarbinnen zij/hij actief is, de omgevingsfactoren ter plaatse en de algemene trends. Deze factoren hebben zoveel invloed op elkaar dat zij eigenlijk in één totaalvisie moeten bekeken worden vooraleer de ondernemer de juiste beslissingen kan nemen om te innoveren. Een breed gamma aan ondernemers of pre-starters uit de deelnemende Westhoek-kernen kunnen deelnemen aan het project. Verschillende fasen van het project: Start event Eerste invalshoek: SWOT-analyse door de inwoners – benadering vanuit de Westhoek kernen Tweede invalshoek: individuele begeleiding van de deelnemende ondernemers, actief in de geselecteerde kern. De invalshoeken worden samengebracht in een module voor de ondernemers Communicatiecampagne– ‘best practices’ als voorbeelden – troeven en noden in de kernen worden voorgesteld. Conclusies en resultaten aan de gemeentebesturen Verkenning van mogelijkheden om op streekniveau te werken en te denken.
Westhoek
België
België