Versterkte plattelandsbeleving voor stadskinderen

Programmaperiode
PDPO III-projecten + projecten overgangsperiode ('14-'22) en Europese projecten
Maatregel
Versterken omgevingskwaliteit en vitaliteit van het platteland door samenwerking
Thema
Diversificatie van landbouwactiviteiten
Provincie
Vlaams-Brabant
Beginjaar
2023
Projectkost
€190.000,00
Promotor
Plattelandsklassen
Periode
-
Situering

Ervaring uit voorgaande projecten, initiatieven rond het thema landbouw- en plattelandseducatie en gesprekken met landbouwers leren ons dat kinderen steeds minder weten over de herkomst van hun voedsel. Bij stadskinderen is deze kennis opvallend laag. Daarnaast weten we ook dat leerkrachten uit Brussel en de centrumsteden steeds minder vertrouwd zijn met de thema's landbouw & platteland. Ze tekenen daarom maar al te graag in op uitgewerkte en begeleide belevingstrajecten in een authentieke plattelandsomgeving. Onze landbouwer in de rand rond Brussel en de centrumsteden van Vlaams-Brabant wordt op die manier geconfronteerd met een zeer diverse klasgroep (verschillende etnische achtergronden, eetgewoonten, religieuze overtuigingen, thuistaal, zonder voorkennis of concrete aanknopingspunten in de eigen leefomgeving, zonder directe voeling met de land- en tuibouwsector. We organiseren daarom een reeks van vorming en intervisie voor de landbouwers om hen vaardiger te maken om deze diverse klasgroepen te ontvangen. Er zal een syllabus voorzien worden. De landbouwers zullen hun nieuw opgedane kennis en vaardigheden, begeleid door ons pedagogisch team, kunnen uittesten op 30 Boerendagen rond Brussel, Halle, Asse, Vilvoorde, Leuven, Aarschot, Diest en Tienen, specifiek georganiseerd voor leerlingen uit stedelijke context. Bij een Boerendag staat de actieve beleving van het stadskind in een authentieke plattelandsomgeving voorop. 

Doelstellingen

Met dit project maken we de landbouwers in de rand rond Brussel, Halle, Asse, Vilvoorde, Leuven, Aarschot, Diest en Tienen sterker en dagen we hen uit de rijkdom van een multiculturele klasgroep te benutten door hen te leren de beginsituatie van deze kinderen correct in te schatten, daarop in te spelen, visueler te werken, een connectie te maken tussen de leefwereld van het stadskind en hun bedrijfsverhaal, ... Kortom: We verhogen de kwaliteit en de doelgroepgerichtheid van het landbouweducatief aanbod in Vlaams-Brabant. Hierdoor zal de band en het vertrouwen groeien, tussen landbouwer en kind, tussen landbouwer en leerkracht. Door de directe implantatie, de kansen op de opgedane vaardigheden uit te testen tijdens de Boerendagen, doen meteen ook zo'n 2000 kinderen een hoogwaardige plattelandservaring op, die nog lang zal blijven nazinderen. Het blijft onze uiteindelijke ambitie dat alle kinderen een sterke genegenheid voelen en kennis maken met de landbouw, de natuur, het platteland en de oorsprong van hun voedsel kennen.

Uitvoering

Leuven

Delen: