Verwindo: het venster van de consument naar de toekomstige varkenshouderij

Programmaperiode
PDPO III-projecten + projecten overgangsperiode ('14-'22) en Europese projecten
Maatregel
LEADER
Thema
Kennisoverdracht en innovatie
Provincie
West-Vlaanderen
Plaatselijke Groep
PG Midden-West-Vlaanderen
Beginjaar
2020
Projectkost
€90.000,00
Promotor
Verwindo
Periode
-
Situering

Verwindo wil het venster van de consument zijn naar de toekomstige varkenshouderij. Zo kunnen consumenten aan de levende lijve ondervinden wat voor inspanningen de varkenshouderij levert om hun stukje varkensvlees te produceren. Ook zullen er verschillende demonstratiemogelijkheden zijn van verschillende toekomstige technieken in de huisvesting van zeugen. Er zullen verschillende varkensrassen aan de consument getoond worden en via kookworkshops kunnen ze het verschil tussen de varkensrassen smaken in hun varkensvlees. Kinderen kunnen dankzij diverse educatieve pakketten op bezoek komen op het varkensbedrijf en zo hun kennis over de sector bijschaven. Bedrijven kunnen teambuildingsactiviteiten doen op het varkensbedrijf en zo de sector beleven van heel dicht bij. Dit alles opzetten en kenbaar maken bij de brede bevolking vraag heel wat promotioneel en voorbereidend werk en hiervoor doet de varkenshouder beroep op de projectpartner VIVES die hiervoor ook studenten zal inzetten. Daarnaast zal de opgedane kennis uit het project ook geïntegreerd worden in de diverse opleidingen van de projectpartner VIVES om zo de continuïteit van het project te verzekeren naast de investering van de varkenshouder in de locatie op zich. Met het realiseren van dit project wordt er samen ingezet op positieve communicatie omtrent de varkenssector wat toch wel een meerwaarde betekent voor het voorbestaan van deze sector in West-Vlaanderen en het verder verzekeren van bedrijfsovernames.

Doelstellingen
  • het bevorderen van de kwaliteit, de rentabiliteit en innovatie van het bestaande varkensbedrijf Verwindo in de regio gelinkt aan landbouw-, plattelands en landschapsbeleving. Dit door middel van combinatie van de VIVES onderzoeksexpertise in verschillende opleidingen willen we vorming en begeleiding aanbieden door samenwerking. Zo willen we de verschillende netwerken gebruiken om de positieve perceptie van de varkenshouderij breder bij verschillende doelgroepen kenbaar te maken. Dit door nieuwe producten zoals educatieve pakketten, teambuilding, kookworkshops en verschillende samenwerkingsverbanden uit te werken en de varkenshouder te ondersteunen in de opstart en de commercialisatie ervan. 
  • het promotionele van het concept willen we uitwerken met website, banners/vlaggen, educatieve borden en een landbouwleerpad.
  • de consumenten dichter bij de varkenshouderij brengen en hen bewust maken van de vele dierenwelzijnsinspanningen die de sector levert. Dit willen we doen aan de hand van de belevingsruimte. Er is reeds heel wat bestaande kennis, zoals uit School@Platteland (een project van VIVES en INAGRO) die we in het project willen bundelen en uitbreiden meer specifiek voor varkenshouderij die nog niet in dit project werd meegenomen. Met de educatieve invulling van het project willen we de maatschappelijk draagvlak van de varkenshouderij verbeteren. Want varkenshouderij is in Midden-West-Vlaanderen toch wel iets die toonaangevend is voor de streekidentiteit.
  • de West-Vlaamse varkenshouderij ook verder verdere professionalisering en de opgedane kennis uitdragen om zo de sector te versterken in functie van een duurzamere bedrijfsvoering en dierenwelzijnseisen. Het bedrijf wil een voorbeeld zijn voor de sector en via een demo-kijkdag hun collega varkenshouders warm maken voor innovatie in de sector.
  • op basis van deze business-strategie waarbij de diverse kennis binnen VIVES benut zal worden, zullen dagactiviteiten (klasbezoeken en teambuildings) in co-creatie uitgewerkt worden om zo de varkenshouders/producenten en consumenten dichter bij elkaar te brengen.
  • disseminatie van informatie via artikels, website en sociale media.
  • integratie van projectresultaten in curriculum van professionele bacheloropleiding van landbouwers, onderwijzers en sport/eventmanagers. 
  • optimalisatie het sector beeld ivm landbouwverbreding op een varkensbedrijf via dit pilootproject.

Het financieel luik is opgemaakt op basis van cijfers van een actief melkveebedrijf in Balen dat aan verbreding doet, namelijk de https://www.sintjozefhoeve.be/. Hierbij moeten we wel vermelden dat dit gaat om een melkveebedrijf in Antwerpen dus willen we in het businessplan van dit project verder uitwerken of deze cijfers ook haalbaar zijn voor een varkensbedrijf in West-Vlaanderen. Wij rekenen tijdens de projectperiode veel lagere inkomsten aan omdat we de bezoeken en de teambuildings aan lagere prijzen laten uitproberen tijdens de projectperiode. Vandaar dat we bij de opstart van dit project een omzet van 10% van de omzet van de Sint-Jozefshoeve rekenen.

Uitvoering

Verwindo

Adres

8800 Roeselare
België

Isabelle Degezelle

8800 Roeselare
België

Delen: