Het project Westhoek. De Nieuwe Wereld 2.0 wil jongeren triggeren om te wonen, te ondernemen en te werken in de Westhoek. Daartoe promoot deze regiomarketingcampagne gedurende twee jaar de Westhoek als een authentieke en innovatieve regio met sterke ruimtelijke kwaliteiten waar het aantrekkelijk is om te wonen, te ondernemen en te werken. Het project doet dit aan de hand van storytelling over deze troeven (sterke content) via een communicatiemix van online kanalen (www.denieuwewereld.be, facebookpagina, instagrampagina,...) en klassieke kanalen (kranten, tijdschriften, ,...). Deze storytelling gebeurt in samenwerking met de gemeenten, de Provincie, de bedrijven, vloggers, bloggers, freelancers,..... De website www.denieuwewereld.be krijgt in 2020 een grondige facelift en mogelijks wordt zelfs een naamswijziging doorgevoerd. Het project voorziet € 32.750 om sterkere content te ontwikkelen, €61.500 om deze content online te adverteren op de sociale mediakanalen van de doelgroepen. Er wordt € 36.250 voorzien voor deelname aan evenementen en merchandising. Het finale doel van dit alles is om jonge gezinnen uit de Westhoek en omliggende regio's te motiveren om in de Westhoek te wonen, te werken en te ondernemen. Op die manier trekken we jonge talenten aan om de Westhoek duurzaam socio-economisch te ontwikkelen.
Lokale behoeften en Europese doelen:
Het project speelt in op regionale behoeften en koppelt die aan de doelstellingen van het Leader programma en het Europese beleid. We streven met het project immers een duurzame socio-economische streekontwikkeling͟ na van de Westhoek. Dit is pas mogelijk indien een aantal voorwaarden vervuld zijn. Eén ervan is de aanwezigheid van voldoende jong talent om creatief de socio-economische ontwikkeling vorm te geven en mogelijk te maken. De Westhoek, zoals vele andere landelijke regio's, wordt (nog steeds) beschouwd als een (mogelijke) krimpregio en hypothekeert de duurzame ontwikkeling van de regio. Om jongeren aan te trekken is een sterke communicatie noodzakelijk over de (1) streekidentiteit en het gewenste imago, (2) het gezamenlijk toekomstbeeld (duurzaam smart - klimaatneutraal), (3) de initiatieven/projecten in de Westhoek en (4) de troeven van de regio op het vlak van WONEN, ONDERNEMEN en WERKEN (WOW) naar deze jongeren in en buiten de regio. De Westhoek levert op dit vlak reeds jaren inspanningen maar er is nog steeds een grote behoefte om de Westhoek sterker op de kaart te zetten.
- Drie strategische doelstellingen (=SDS) Met dit project beogen we een (SDS1) duurzame socio-economische ontwikkeling van de Westhoek en dit doen we (SDS2) door jongeren, jonge gezinnen en startende ondernemers (21-40) uit de Westhoek en de omliggende regio's aan te zetten om te kiezen voor de Westhoek, dwz te motiveren om hun WOW-activiteiten actief te ontplooien in de Westhoek. Om dit te bereiken beoogt dit project (SDS3) het positieve imago van de Westhoek in stand te houden en verder te versterken door de gekozen merkpositionering (authentiek, innovatief/smart, ruimtelijke kwaliteiten) sterker uit te dragen naar jonge gezinnen. Het consistent brengen van een WOWverhaal in de lijn van de gekozen merkpositionering zal er toe leiden dat er finaal een instroom zal ontstaan naar de Westhoek van talentvolle jonge mensen (of minstens de krimp tegen te houden).
- Operationele doelstellingen = (DS) ODS 1: We herwerken de website www.denieuwewereld.be. Deze wordt in de eerste plaats een nieuwswebsite met WOW-nieuwsberichten. Het is mogelijk dat de site een nieuwe naam krijgt met verwijzing naar de naam Westhoek. RESULTAAT = een site dewelke als hub functioneert voor de communicatie over de Westhoek op het vlak van WOW. ODS2 : We verhogen planmatig en kwaliteitsvol de content over de Westhoek op het vlak van WOW aan de hand van story telling (combinatie van tekst foto video ) naar de doelgroepen toe. We verspreiden deze content via een mix van online (www.denieuwewereld.be, facebook, instagram, you tube, en klassieke (radio, cinema, gemeentelijke infobladen, kranten, tijdschriften) kanalen. RESULTAAT : 40 blogartikels, 40 reportages, 20 videoreportages, 100 artikels, ODS 3 : We bouwen een professioneel netwerk uit van vloggers/bloggers/freelancers/͙met als doel een groter aanbod aan WOW-nieuwsberichten te ontwikkelen. RESULTAAT : 1 sterk groeiend netwerk die meehelpt de WOW-content te creëren. ODS 4 : We bouwen een online community uit via onze sociale mediakanalen (facebook, instagram, en voorzien die wekelijks van kwaliteitsvolle content. Jaarlijks posten we een 20-tal eigen blogartikels, een 20-tal reportages, een 10-tal videoreportages en 50 bestaande artikels over de Westhoek worden herschreven tot eigen artikels. RESULTAAT : versterking en diversificatie van onze sociale mediakanalen aan de hand van een stijgend aantal volgers (10% per jaar). ODS 5 : we adverteren in de periode juli 2020 juni 2022 (twee jaar) voor een bedrag van € 188.000 op de sociale mediakanalen van onze doelgroepen, op radio en in cinemazalen. De boodschap en de vorm (foto, filmpje, tekst) wordt aangepast in functie van het medium. Dit gebeurt planmatig (maand) aan de hand van een (op te maken) operationeel advertentieplan. RESULTAAT : €113.000 advertenties (een aantal filmpjes) op sociale media van onze doelgroepen, €30.000 advertentie op radio (n aantal spotjes), € 45.000 advertentie in cinemazalen van studentensteden (filmpje). ODS 6 : we zijn fysisch aanwezig op evenementen in de Westhoek met een jong promotieteam. RESULTAAT : aanwezigheid op een 4-tal evenementen op jaarbasis. ODS 7 : we bouwen een samenwerking uit met de gemeenten, de partners uit het Streeknetwerk Westhoek, de bedrijven (ambassadeurs) met als doel om, elk via zijn communicatiekanalen, verhalen en WOW-troeven van de #Westhoek op de kaart te zetten naar de doelgroepen in de lijn van de gekozen merkpositionering. RESULTAAT : elke partner brengt 2 X per jaar een duidelijke #Westhoek boodschap. ODS 8 : we zetten in op de merknaam Westhoek en verbinden deze met de gele pijl Elke partner krijgt een gele pijl in online en fysische vorm (klein formaat) aangeboden en krijgt een 10 tal gebruikstips. RESULTAAT : elke partner integreert de gele pijl in haar communicatie kanalen.
Dienstverlenende vereniging Westhoek
8600 Diksmuide
België
8600 Diksmuide
België