Westhoekverhalen

Programmaperiode
PDPO III-projecten + projecten overgangsperiode ('14-'22) en Europese projecten
Maatregel
LEADER
Thema
Streekidentiteit
Provincie
West-Vlaanderen
Beginjaar
2019
Projectkost
€49.045,00
Promotor
SYNTRA WEST
Periode
-
Situering

Het doel van het project “Westhoekverhalen” is het ontwikkelen van een ruim en vernieuwend aanbod aan toeristische producten binnen de verhaallijnen van de Westhoek, waarbij storytelling in al zijn facetten het instrument bij uitstek wordt. Kleinschaligheid en innovatie staan hierbij centraal. Daarom zetten we in op minder gekende locaties met sterke verhalen. De doelgroep is kleinere groepen (o.a. koppels, vriendengroepen, gezinnen met kinderen, …)

Dit willen we bereiken in 3 stappen:

Ontwikkeling van:

  • Handleiding storytelling
  • 2 publicaties vol Westhoekverhalen (nieuwe & oude)
  • Vlog (20 afleveringen)
  • Nieuwe verhalenwandeling als best case

Opleiding:

  • cursus Westhoek Storyteller door Syntra West met als doel het ontwikkelen van nieuwe producten

Ontsluiting:

  • Verhalenkalender o.a. als kick-off nieuwe producten cursisten
  • Vlog via Youtube e.a. sociale media
  • Publicaties vol Westhoekverhalen
Doelstellingen

De Westhoek is een vat vol verhalen. Het zijn net verhalen die een regio aantrekkelijk maken en mensen aanzetten tot het effectief bezoeken van een bestemming. Een product zonder verhaal heeft weinig toekomst. Streekverhalen bouwen ongetwijfeld mee aan een sterke streekidentiteit. Heel veel van die verhalen hebben de voorbije decennia hun weg al gevonden naar het grote publiek. Met de Eerste Wereldoorlog op kop werden vele vertellingen en histories, met de daaraan gelinkte sites, in het verleden al (toeristisch) ontsloten. Er waren ook al heel wat andere mooie initiatieven. Denk maar aan de Westhoekvertellers, Verhalen voor onderweg, Greeters, Charmante dorpen, etc.

Maar er is meer, zoveel meer. Er is een gigantisch aanbod aan kleine verhalen, les petites histoires. Je vindt ze in elk klein dorp, diep verscholen in de valleien van het Westvlaamse Heuvelland, in de duisternis van de boskant of verstopt in de polders. Deze verhalen zijn tot op vandaag voor het grote publiek ongekend. Tegelijkertijd blijven heel wat sublieme plekjes onontgonnen. En dat is jammer. Uiteraard moeten we ons gaan afvragen hoe dat komt. Kennen we wel alle Westhoekverhalen? Waar vinden we ze terug? Zijn ze gecentraliseerd? Gebruiken we wel de juiste methodes of kanalen om een ruim doelpubliek te bereiken? Sommige van die verhalen zijn zonder begeleiding niet of onduidelijk te lezen in het landschap of moeilijk bereikbaar voor de massa. Is de “daguitstap voor groepen” wel nog de manier waarop een deel van het publiek zich door het (verhalen)landschap wil bewegen? Missen sommige mooie locaties net een sterk verhaal om bezoekers aan te trekken?

Er zijn duidelijk nog een heel wat noden die met initiatieven uit het verleden niet werden ingevuld. De verandering in het toeristische landschap en in de manier van reizen enerzijds, maar ook binnen het gidsen en vertellen van verhalen vond de laatste jaren een heuse revolutie plaats. Er is dus nood aan een hedendaagse ontsluiting van deze locaties en bijhorende verhalen met een grote nadruk op beleving en dit in de eerste plaats voor kleine groepen.

Met het project “Westhoekverhalen” willen we streekverhalen gaan verzamelen en creëren, bewaren en ontsluiten. We willen een format scheppen om via bovenvermelde drie stappen aan productontwikkeling te doen en de bezoeker van de regio met deze rijkdom aan vertellingen in contact te brengen en naar de Westhoek te lokken. Dit alles binnen de verhaallijnen van de Westhoek: Grote Goesting, Van de bergen tot de zee en Oorlog en Vrede. Een nauwe samenwerking met Westtoer is dan ook van belang en gepland. De nieuwe opleiding ‘Westhoek Storyteller’ ontwikkeld en georganiseerd door Syntra West zal hiervoor de basis vormen.

Het doel van het project “Westhoekverhalen” is het ontwikkelen van een ruim en vernieuwend aanbod aan toeristische producten binnen de verhaallijnen van de Westhoek, waarbij storytelling in al zijn facetten het instrument bij uitstek wordt. Kleinschaligheid en innovatie staan hierbij centraal. Daarom zetten we in op minder gekende locaties met sterke verhalen. De doelgroep is kleinere groepen (o.a. koppels, vriendengroepen, gezinnen met kinderen, …).
Dit willen we bereiken in 3 stappen:

Ontwikkeling van:

      • Handleiding storytelling
      • 2 publicaties vol Westhoekverhalen (nieuwe & oude)
      • Vlog (20 afleveringen)
      • Nieuwe verhalenwandeling als best case

Opleiding:

      • cursus Westhoek Storyteller door Syntra West met als doel het ontwikkelen van nieuwe producten

Ontsluiting:

    • Verhalenkalender o.a. als kick-off nieuwe producten cursisten
    • Vlog via Youtube e.a. sociale media
    • Publicaties vol Westhoekverhalen

Op deze manier willen we inzetten op streekidentiteit en volgende noden oplossen:

  • ontsluiten van minder gekende locaties (op vandaag weinig tot niet bezocht)
  • ontsluiten van minder gekende verhalen (op vandaag weinig tot niet gekend) 
  • verzamelen van sterke westhoekverhalen (les petites histoires) (op vandaag versnipperd)
  • innoveren op vlak van storytelling/verteltechnieken/-methodieken (komt onvoldoende aan bod in huidige opleidingen)
  • ontwikkelen van toeristische producten voor kleinere groepen (op vandaag beperkt en onderbelicht in huidige opleidingen)
  • bereiken van een jong publiek via nieuwe verteltechnieken en media (op vandaag moeilijk warm te maken publiek)
  • uitbreiden van belevingsvol toeristisch aanbod binnen de Westhoek (op vandaag onvoldoende ruim aanbod)

DOELGROEP

Kleine groepen en individuen (bv. vriendengroepjes, gezinnen, koppels, …) 

Uitvoering

SYNTRA WEST

Adres

8600 Diksmuide
België

Lieselotte Verplancke

8200 Sint-Andries
België

Delen: