ZarlarKetjes is een project waarbij op een educatieve en speelse manier terug 'aarden' en één leren worden met moeder natuur -en het gebruik ervan op een ecologisch verantwoorde en toekomstgerichte manier- centraal staan. Het is een proeftuin waarin kinderen terug leren zaaien, kweken, planten, plukken en oogsten en waarbij het verwerken (spinnen, wollen, karden, kaffen, weven, kaas/boter maken, brood bakken,...) van de geoogste producten hen een nieuwe kijk geeft op hoe je een maatschappij die hand in hand gaat met de natuur kan realiseren. De feeërieke markt waar ze hun zelf vervaardigde seizoensproducten verkopen en die extra gekleurd wordt door fijne optredens en inspirerende activiteiten scherpt deze dialoog nog verder aan. Door bij cultivering van het land gebruik te maken van oude zaden en technieken, de heraanplant van natuurlijke verloren gewassen, eetbare paddestoelen en schimmels,...wordt het omliggende landschap hersteld en kan het worden opengesteld voor verder onderzoek door diverse natuur gelinkte projecten en organisaties. De zelf gecreëerde 'korte keten' bewijst dat super moeilijke vraagstukken over een garantie op
toekomst soms een zeer eenvoudig antwoord kennen.
1. Diversificatie van landbouwactiviteiten
- Opstart bakkerij: van oergraan naar oerbrood
- Opstart kaasmakerij: met innovatief onderzoek naar het verwerken van verloren melkwei tot nieuwe voedingswaren.
2. Herwaardering van streekeigen producten, ambachten, tradities en rituelen
- Onderdompeling en kennis laten maken met handvaardigheden en ambachten;
- innovatieve actie om streek - en seizoensgebonden producten te valoriseren en ingang te doen vinden bij de buurtbewoners.
- Herwaardering rituelen en tradities rondom seizoenswissels + nieuwe creaties
In de Vlaamse Ardennen zijn de seizoenen - met hun overvloed aan specifieke biodiversiteit,
tradities, rituelen, feesten en ambachten - al eeuwen lang een bron van kennis en praktijken die
van generatie op generatie werd doorgegeven. We zien echter dat deze overlevering in de huidige
generatie dreigt verloren te gaan.
Met dit project willen we deze kennis en praktijk terug ingang doen vinden bij de jongste generatie en de relatie tussen mens, natuur, voedselproductie en streekgebonden tradities, rituelen, gerechten en ambachten gaan herwaarderen.
3. Gemeenschapsvorming door verbinding:
- jong en oud
- kinderen uit diverse lagen van de bevolking
- scholen, lokale boeren en ambachten
- stadsbewoners en plattelandsbewoners;
4. Voedsel- en landbouweducatie
- Bewustmaking rond natuur, voedsel, tuin, ambachtenen de werking ervan;
- Onderdompeling en kennis laten maken met handvaardigheden en ambachten;
- Zorgzaam omspringen met ons kostbare natuurlijk kapitaal;
- Handen en voeten in aarde (gronden);
- Bewustmaking rondom ecologie en zero waste;
- Kennis en verwerking van bosvoedsel, heilzame kruiden en verfgewassen;
- En vooral het plezier vinden en aanwakkeren creativiteit.
5. Landschapsherstel en natuureducatie
- biodiversificatie van bos en weiland-zones met mycorrhiza
- tuin en fruithaarden versterken tegen aankomende droogtes
- onderzoek en kennis delen met de lokale landbouwers
Het wood wide web is de laatste jaren een hot topic onder biologen. In de natuur staan bijna alle planten en bomen in verbinding de mycorrhiza schimmels, een groep van netwerkvormende bodemschimmels. Het is een belangrijk verbond, want de ondergrondse netwerken van schimmeldraden verbinden de planten met elkaar, geven hen toegang tot voedingsstoffen en houden toxische stoffen zo veel mogelijk tegen. Het beschermt de plant tegen ziektes en verbetert de wateropname. Ook bij het onderdeel landschap-herstel worden studenten actief mee betrokken via de Odisee Hoge school te Gent. De onderzoeken waarin een oplossing gevonden worden om -land, -tuin en fruitbouw beter bestand te maken tegen aankomende droogtes.
- Tijdens uitwisselingsmomenten met buurtbewoners en boeren wordt de kennis gedeeld.
6. Sociale integratie en aandacht voor de kwetsbaren
Acties:
- Ontplooiingskansen, bewustmaking
- We bieden de kinderen zonder tuin een creatief natuurlijke omgeving;
- kans voor ouders om werk, opleiding en gezin vlot te combineren;
- aanbod buitenschoolse opvang en activiteiten dat toegankelijk en betaalbaar is voor iedereen en met thema's die bijdragen tot een harmonieuze samenleving.
De Vlaamse overheid streeft naar een geïntegreerd aanbod van buitenschoolse opvang en activiteiten afgekort BOA voor álle kinderen en gezinnen.
Het project 'Zarlarketjes' speelt in samenwerking met huis van het kind in op de vraag door een aanbod te bieden deze tijd op een nuttige en leerrijke manier door te brengen. Specifieke aandacht gaat ook naar kinderen die opgroeien in een kwetsbare situatie.
7. Gezondheid:
Bevorderen van de fysieke en psychische gezondheid van kinderen...
... door hen opnieuw te betrekken en activeren op het platteland
... door hen opnieuw te laten verbinden met de natuur
... door hen te laten ont-stressen en hen te prikkelen via de ateliers
In de moderne samenleving zien we groeiende tekenen van internet verslavingen met tekort aan beweging, schermen die ogen beschadigen, onrust en concentratiegebrek door een overload aan informatie. Internet zorgt er veelal voor dat kinderen afgeleid worden van de werkelijke omgeving, er niet meer (actief) aan deelnemen.
https://www.optimalegezondheid.com/effecten-van-de-sociale-media-op-je-lichaam-en-geest/
Diverse onderzoeken hebben de afgelopen jaren aangetoond dat de natuur een gunstige invloed heeft op de totale ontwikkeling van kinderen. Natuur is goed voor hun zintuigen, motoriek, concentratie, denkvermogen, creativiteit en gezondheid!
GERAARDSBERGEN