In de Kempen hebben zes gemeenten samen oplossingen gevonden om landbouwwegen veiliger te maken voor alle weggebruikers. Landbouwwegen worden steeds vaker ook door fietsers en wandelaars gebruikt, naast de grote en brede tractors. Dat kan tot ongevallen leiden. Om dat te vermijden, testten de gemeenten in samenwerking met de provincie Antwerpen enkele proefopstellingen op verschillende van die wegen.
In de Antwerpse Kempen zijn er nog veel landbouwers actief en daar lopen ook verschillende landbouwwegen door. "De veiligheid is daar een groot probleem. De wegen liggen er al lang en zijn vaak vrij smal. De tractors zijn de laatste tien jaar breder en groter geworden en de wegen worden ook door veel andere weggebruikers gebruikt, zoals fietsers, wandelaars of auto's. Dat maakt het soms onmogelijk om samen de weg te gebruiken en daarvoor hebben we nu oplossingen gezocht", zegt Wim Poelmans van landbouworganisatie Rurant.
"Gedeelde landbouwwegen"
Die oplossingen werden gevonden via het plattelandsproject "Gedeelde landbouwwegen" van de vzw Rurant in samenwerking met de provincie en de lokale besturen. "We zijn samen met boeren, wielertoeristen, schoolgaande kinderen en hun ouders rond de tafel gaan zitten om te bekijken wat de problemen zijn, waar we elkaar in erkennen en hoe we dat kunnen oplossen", zegt Poelmans.
In Retie, Mol, Ravels, Dessel, Arendonk en Oud-Turnhout werden tien proefopstellingen geplaatst. "De meest klassieke is een tractorsluis, waarbij je de weg gaat knippen voor bepaalde weggebruikers. Maar we hadden ook veel aandacht voor het verleggen van routes, bijvoorbeeld sommige fietsknooppunten die anders gelegd konden worden. Daar hebben we lessen uit geleerd en infofiches van gemaakt om het ook in de praktijk te kunnen toepassen."
Er zijn hier veel jonge en spelende kinderen op straat, dus we zijn absoluut voorstander dat het veiliger wordt (Buurtbewoner Luc Guns uit Schoonbroek bij Retie)
Luc Guns woont in een landelijk gebied in Schoonbroek bij Retie en is blij dat er dingen veranderen. "Tijdens de spitsuren en in het weekend is er veel verkeer op de landbouwwegen. Het is heel moeilijk om elkaar dan te passeren. Er zijn hier veel jonge en spelende kinderen op straat, dus we zijn absoluut voorstander dat het veiliger wordt."
Onwetendheid
Daarnaast wordt er vooral ingezet op een goede communicatie. "Het is geen mentaliteitsprobleem, maar eerder een probleem van onwetendheid. Dat geeft vaak frustraties en onbegrip. Als we energie steken in een goede communicatie kunnen er al veel dingen veranderen", zegt Poelmans.
"Mensen weten bijvoorbeeld niet dat tractors met een grote aanhangwagen niet in de berm opzij kunnen gaan omdat die te zacht is. En andersom verplaatsen wielertoeristen zich ook op een bepaalde manier. Als beide partijen dat van elkaar weten, kan er ook beter rekening mee gehouden worden." Zo zal er ook een sensibiliseringscampagne komen en een lespakket voor scholen.
Alle lokale besturen in de provincie kunnen nu met die inzichten aan de slag. "Ze zullen zelf de dingen aanpassen die nodig zijn, onderbouwd met de theorieën en lessen die we in het project hebben geleerd", aldus Poelmans.
Bron: VRT NWS, 14 juni 2023