Rural Inspiration Awards (RIA) 2022: De toekomst is de jeugd

Kennis en innovatie

Zowat ieder jaar organiseert het European Network for Rural Development (sinds dit jaar het European CAP Network) de wedstrijd Rural Inspiration Awards.

Het thema van de Rural Inspiration Awards (RIA) 2022 was 'De toekomst is de jeugd', gezamenlijk geïnspireerd door 2022 als Europees Jaar van de jeugd, de langetermijnvisie voor plattelandsgebieden en het door de Europese Commissie ontwikkelde ‘Rural Pact’. RIA 2022 wilde het belang van de Europese jeugd voor een betere toekomst - groener, veerkrachtiger, meer sociaal inclusief, innovatief en digitaal - onder de aandacht brengen.

Voor deze editie ontving ENRD 111 inzendingen uit 24 lidstaten voor de vier thematische categorieën: Green Futures, Digital Futures, Resilient Futures en Socially Inclusive & Innovative Futures.

Het Vlaams Ruraal Netwerk zond voor Vlaanderen volgende projecten in:

De jury nomineerde een winnaar per thematische categorie en 7400 mensen uit heel Europa bepaalden via een online stemming de winnaar van de Popular Vote on Youth.

Maciej Golubiewski, kabinetschef van de Europese Commissaris voor Landbouw, maakte de vijf winnaars bekend tijdens de prijsuitreiking van de Rural Inspiration Awards 2022, die plaatsvond tijdens het EU CAP Network Launch Event.

Het Vlaamse project ‘sorteermachine voor bosplantsoen Sylva’ werd finalist. Helaas werd geen enkel Vlaams project winnaar.

Hieronder vind je een korte opsomming van de winnaars per thema. Via de linken kun je doorklikken voor meer informatie.

Copyright foto’s: EU CAP Network

Deze projectenbrochure van het EU CAP-netwerk geeft een overzicht van de 24 finalisten die door de vakjury zijn geselecteerd. Ze belicht de winnaars van elke categorie én de publiekswinnaar.

Woola

Green futures winner Woola - Estland: Vervanging van plastic noppenfolie door verpakkingen van afvalwol

De eigenaars van een e-commercebedrijf wilden een alternatief vinden voor de enorme hoeveelheid plastic noppenfolie die in hun bedrijf als verpakkingsmateriaal werd gebruikt, maar bij het zoeken naar alternatieven bleek er een gebrek te zijn aan duurzame en schaalbare beschermende verpakkingsopties. Bovendien werd 90% van de jaarlijks in Estland geproduceerde wol verspild en waarschijnlijk illegaal weggegooid omdat er geen systeem of infrastructuur bestond voor boeren om

hun afvalwol voor andere doeleinden te verkopen. Woola werd opgericht om alternatieve verpakkingsmaterialen te ontwikkelen op basis van afvalwol ter vervanging van plastic noppenfolie.

Broadband for our community

Digital futures winner Broadband 4 Our Community - Ierland: Een digitale infrastructuur bouwen die eigendom is van de gemeenschap en toekomstbestendig is.

Toen ze hoorden dat hun dorp buiten het financieringsgebied van het National Broadband Plan lag, bouwden de gemeenschappen van Piltown/Fiddown hun eigen gemeenschapsnetwerk, dat toekomstbestendig is en ‘fibre to the premises’ (FTTP).

Met behulp van analyse, ontwikkeling en opleidingssteun van het LEADER-programma, ontwikkelden zij een projectplan voor de installatie van een FTTP-netwerk. De gemeenschap richtte een aparte sociale onderneming op, Broadband for Our Community (B4OC), om het project uit te voeren. B4OC kreeg steun van bewoners, zowel jong als oud, en bedrijven, waardoor vrijwilligers uit de gemeenschap de infrastructuur konden installeren die nodig was om het netwerk tot stand te brengen. Fysiek omvatte dit de installatie van in totaal 480 meter ondergrondse leidingen en bovengrondse glasvezel voor de gemeenschap, en de aanleg van ondersteunende infrastructuur.

Dankzij het project kunnen de 750 woningen en bedrijven in Piltown/Fiddown nu profiteren van toekomstbestendig breedband. Dit gebied is een van die gemeenschappen waar het onwaarschijnlijk was dat een commerciële exploitant belangstelling zou hebben voor de ontwikkeling van een dergelijk netwerk.

Red Cow Breed

Resilient futures winner Red Cow breed – Griekenland: Genetische hulpbronnen in de veeteelt: belangrijke acties voor de plaatselijke gemeenschap en het milieu om de traditionele, extensieve veeteelt en de bescherming van de biodiversiteit te bevorderen.

In Noord-Griekenland was het gebruikelijk dat veehouders willekeurig binnenlandse rassen kruisten met ingevoerde mannelijke dieren van verschillende rassen. Deze praktijk tastte de genetische hulpbronnen aan en leidde tot dieren die kwetsbaar waren voor ziektes en verwondingen, en die aanzienlijke hoeveelheden voeder en antimicrobiële middelen nodig hadden om hun productie op peil te houden.

Dit project wilde deze trend keren en het Griekse ras Kastoria-Kristallopigi herstellen door een stamboekcertificaat in te stellen om de kwaliteit van het vlees te benadrukken en de vraag van de consument te vergroten. Het project heeft vanaf het begin belangrijke economische voordelen opgeleverd. Het begon met 27 fokkers en 1700 dieren. Nu zijn er 85 fokkers die 5200 gecertificeerde stamboekdieren houden. Het heeft de fokkers geholpen hun baan te behouden en hen aangemoedigd in het plattelandsgebied te blijven. De in het kader van het project geboren stamboekdieren zijn beter aangepast aan de plaatselijke omstandigheden en het terrein en zijn beter bestand tegen verwondingen en ziektes. Tenslotte kon dankzij het project het Griekse rundvlees concurrerender worden gemaakt door meer aandacht te besteden aan kwaliteit dan aan kwantiteit.

Centre for social inclusion

Socially inclusive & innovative futures winner Centre for Social Inclusion – Roemenië: Kansen scheppen voor plattelandsjongeren

De operationele groep Napoca Porolissum heeft in het dorp Gilău een centrum voor sociale integratie opgezet om jongeren een ruimte te bieden voor interactie en deelname aan verschillende activiteiten en evenementen. Het centrum werd ingericht met tafels, stoelen en moderne technologische apparatuur, zoals laptops en interactieve whiteboards. Bovendien kocht de operationele groep een minibus om de toegang van jongeren tot evenementen in het centrum of in nabijgelegen steden te vergemakkelijken.

250 mensen namen deel aan de georganiseerde activiteiten en profiteerden van geïntegreerde sociale diensten, zoals sociaal advies en informatievoorziening, gezondheidsvoorlichting, een gezonde levensstijl en oudereducatie. In het centrum in Gilău hebben verschillende evenementen plaatsgevonden. Verscheidene plaatselijke groepen in Roemenië hebben belangstelling getoond voor dit interventiemodel. Het centrum was de eerste stap om de belangrijkste problemen van de jongeren in hun gebied aan te pakken: armoede, gebrek aan ontwikkelingsmogelijkheden en moeite om zich een toekomst in hun eigen dorp voor te stellen. Na dit project heeft de operationele groep andere op jongeren gerichte projecten ontwikkeld, waaronder een Erasmus+ project.

Most pessimistic town in Finland

Popular vote winner The most pessimistic town in Finland - Een origineel territoriaal marketinginitiatief

Het project ontwikkelde een nieuw type territoriale marketing op basis van pessimisme, een kenmerk van het dorp Puolanka. Door van pessimisme een positief merk te maken, gebruikte het project boze humor voor territoriale marketingdoeleinden. Lokale jongeren werden actief betrokken bij verenigingsactiviteiten en het produceren van sociale mediacontent.

Het project leverde tastbare voordelen op voor het lokale toerisme en andere bedrijven, de lokale bevolking, de culturele productie van Puolanka en de marketing van de gemeente.

Het project slaagde erin het negatieve om te zetten in het positieve en de zichtbaarheid en nieuwe bezoekers voor de gemeente Puolanka te vergroten door met een nieuw soort territoriale marketing te komen. Tegelijkertijd heeft dit bijgedragen tot de ontwikkeling en toename van culturele activiteiten en een gevoel van samenhorigheid. Het project verbeterde ook de dienstverlening van de stad en creëerde werkgelegenheid voor jongeren. Er werden vervolgactiviteiten ontworpen en uitgevoerd met behulp van verdere LEADER-financiering.

Delen: